Ik maakte een aanloop met een eenvoudige zonnestandberekening en bepaalde de standen op de uiterte zonnestanden,dus 21 juni en 31 dec.
Om nu verder de hoogte ( van ca.15gr tot 62 graden vert.) en de richting (van ca. No - Nw in hor.vlak,in graden) te bepalen ben ik aan het zoeken naar een formule om :
Vanaf de input van een datum het aantal dagen tov.1 jan te berekenen (evt.rekening houdende met het schrikkeljaar in 2008
Ik dacht een tabel te maken met codering van maanden met bijbehorend aantal dagen en bij het intoetsen van een datum via een in te voeren formule het aantal dagen te berekenen,bijv.15 maart =31+28 (+evt factor schrikkeljaar) +15=74 dagen
en
De richting van de zon te bepalen in graden,rekening houdende met de opkomst en ondergang per 1/1 tm 31/12 en dagdelen in 24 uren en 60 minuten.
Zonuren op 21 juni tussen 5.416 uur en 22.05 uur = 16.634 uren (in decim.)
Zonuren op 21 dec.tussen 8.68 uur en 16.516 uur= 7.837 uren
Aan de hand daarvan een formule op te stellen om de richting in graden te bepalen.
Door nu de dagtijd in te voeren (van 0 tot 24) in combinatie met de datum moet er dus een exacte stand van de zon te bepalen zijn.
Ik kom dus momenteel tot het vermelde en had graag tips voor het voorgaande en vervolg.
Sorry,ik uploadde de verwijzing bij 2 andere topics,maar om daar een verwijzing naar te geven is gecompliceerder dan nu de directe bij een verdere vraag die wiskundig-rekenkundig is.