Dat lijkt mij inderdaad een probleem. Aan de andere kant zijn er grenzen (qua geïnvesteerde tijd en inspanning) aan wat er gratis gedaan wordt. Ik stel mij zo voor dat vooral die vragen worden beantwoord waarop men het antwoord paraat heeft, of al weet waar het is te vinden. Maar misschien heb ik het mis...
In Frankrijk was er dit voorjaar een initiatief dat heel wat stof deed opwaaien: tegen betaling je huiswerk laten maken.
http://www.faismesdevoirs.com/
De site is intussen gesloten:
FERMETURE DE FAISMESDEVOIRS.COM
Paris, le 6 Mars 2009 à 18h00
Bonsoir,
Il y a bientôt un mois, nous avons eu lidée de mettre à disposition des Internautes un outil pédagogique innovant.
Nous tenons à vous présenter toutes nos excuses dans la mesure où nous réalisons à ce jour, à quel point ce site va à lencontre de nos propres valeurs.
Enfin, nous souhaitons faire en sorte que les générations futures soient meilleures que les précédentes, et FaisMesDevoirs.com ne pourra en rien y contribuer.
Les nouvelles technologies doivent servir à nous améliorer et non à nous assister.
Au nom de toute léquipe de FaisMesDevoirs.com,
Vraag me niet hoe of waarom. In dit sluitingsbericht doet de oprichter het voorkomen of hij zich ineens realiseerde dat zijn idee tegen zijn eigen waarden indruiste. Ik geloof er niet veel van, want anders noem je je site niet (letterlijk vertaald) "MAAKMIJNHUISWERK.COM".
Ik vermoed zomaar dat er nogal wat druk is uitgeoefend om die site uit de lucht te halen. De helft van dit bericht zou zomaar een quote kunnen zijn uit een zeer dringend schrijven van de Franse minister van onderwijs. Dat soort Frans is het wel.
Verder ben ik benieuwd of het je zou lukken om enigszins rendabel een sluitend antwoord te geven op ook maar een kwart van de vragen die hier op WSF worden gesteld.