Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

De sterrenkennis van de Maya

mmm ik voeg me af, is er al enige duidelijkhijd over welke technieken ze gebruikten voor hun sterrenkennis??

want ik vond het nogal beangstigend over 2012:) want die gasten waren astroligisch misschien nog verder dan wij, daarom geloof ik ook wat ze hebben vcoorspeld
Psymage

Re: De sterrenkennis van de Maya

schrik, voorwat dat, de 3dimensie wereld gaat alleen maar over naar een 4 dimensie wereld (heb toch ooit zoiets gelezen)

voor meer info over dit onder werp zoek eens op google (of ander search-engine) naar:

"Terence McKenna"

"Timewave zero"

"December 2012"
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._
noortje

hoe dat ze dat juist deden weet ik niet. Maar van 2012: elk volk en ieder geloof heeft wel zijn datum tot het vergaan van de wereld. en tot hiertoe zaten ze er allemaal naast voor diegene die al geweest zijn. Ik maak me de minste zorgen over 2012.

er is ene tijd geweest dat mensen dat nogal snel dachten (oa in 1996, omdat je dan 6 juni 1996 had: 6/6/96--> 3 zessen--> duivel) Dan had je 1999, dat was ook zo'n doemjaar en dan natuurlijk 2000.

Als we nog verder terug gaan in de geschiedenis zien we wel vaker datums opduiken dat de aarde zou vergaan. volgens de joden is het trouwens rond het jaar 3000 ofzo. (in ieder geval nog een hele tijd). de datum van de getuige van jehova is reeds verschreden (en natuurlijk nieuwe ingevoerd;)

en zo kan ik nog uren doorgaan over doemdagen voor de aarde.

Gewoon niet van wakker liggen
Anonymous

Hun kalender is gebaseerd op de stand v.d sterren en is uiterst betrouwbaar..sommige zeggen dat er een spirituele revolutie komt etc, en sommige ook dat de wereld vergaat...Grappig vond ik dat ze vorig jaar een mogelijke meteoriet inslag voorspelde in 2012.. heel beangstigend allemaal toch?
Anonymous

je kan de mayas beter maar serieus nemen hoor, die gatsen konden meer dan we denken echt. en als je denkt van, hoe kwamen hun aan de techniek, makkelijk: hun waren mensen en wij kunnen bijv stroom gebruikem dus ik zie niet in waarom bijv oude beschavingen dat niet konden de techniek was er toen ook en de mens was slim genoeg om het te ontdekken, ook geloof ik dat er oude bschavingen waren met een soort vliegmachines:) ach..we zullen wel zien in 2012 (hun voorspellen echt niet iets als ze er niet zeker van zijn)
woodstock

Hm, ik vind het nogal een ophemelen van een oude beschaving. Net als mensen die te vroeg dood zijn gegaan, zoals Gandhi, Kennedy, ect. Je moet niet vergeten dat wij ook niet bepaalt dom zijn hoor, denk alleen maar eens aan de structuren in je computer. Om hun nu alle wetenschappelijk eer te geven, doe je andere culturen en wetenschapper écht tekort.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
Anonymous

zo heeft elke cultuur wel zen technische hoogstandjes wij hebben computer techniek en de mayas konden bijvoorbeeld kirstallen schedels maken waar je met volgens ons hun gereedschap 300jaar over deed... maar ik denk dat hun dingens wisten over de ruimte die wij nog niet weten, ach..we komen er vanzelf achter
DePurpereWolf

zo heeft elke cultuur wel zen technische hoogstandjes wij hebben computer techniek en de mayas konden bijvoorbeeld kirstallen schedels maken waar je met volgens ons hun gereedschap 300jaar over deed... maar ik denk dat hun dingens wisten over de ruimte die wij nog niet weten, ach..we komen er vanzelf achter

Mischien deden ze er ook wel 300 jaar over, lijkt me nou niet al te bizar.
Anonymous

er zijn er heel veel gevonden relatief gezien want ze leefden heel lang geleden en worden nu nog van die schedels gevonden dus. en ik geloof niet dat het 300jaar duurde hoor, anders kunnen ze er nooit zoveel hebben:)
noortje

Hun kalender is gebaseerd op de stand v.d sterren en is uiterst betrouwbaar..sommige zeggen dat er een spirituele revolutie komt etc, en sommige ook dat de wereld vergaat...Grappig vond ik dat ze vorig jaar een mogelijke meteoriet inslag voorspelde in 2012.. heel beangstigend allemaal toch?
allees behalve beangstigend als je écht weet hoe dergelijke berichten in zijn werk gaan. Men vindt wel meer mogelijke ruimtebrokken die met de aarde zouden kunnen botsen. meestal zijn dat de eerste computerberekening. na verdere berekenig vindt men heel wat anders. Naast 2012 zijn er reeds heel wat andere jaartallen ookal aanbod geweest.

Elke volk en zeker de mayas door hun plotste verdwijnen heeft wel enkele eigenaardigheden. Kijk naar de kelten met stonehenge, de piramiden die met een zeer grote precisie gemaakt zijn en ga zo maar door. Als je dan elke voorspelling dat elk van die volkeren maakt serieus gaat nemen, dan heb je geen leven meer en kan je elke dag sterven samen met de rest van de mensheid.

dat de mayas veel astronomische kennis hadden is geweten, maar kennis is nog steeds iets anders dan voorspellingen. Wie kan het wat schelen dat ik nu een voorspelling doe dat binnen 1000 jaar de werled gaat vergaan. ben ik fout, ga ik het ni weten.
Psymage

Op 2012 zou er helemaal geen komeet inslagen, volgens de maya's en de theorieën van Terrance McKenna zou op 21 december 2120 de wereld "vergaan" en terugkomen maar dan met een dimensie erbij, dus niet 3 ruimtelijke dimensies maar 4 ruimtelijke dimensies. Een verklaring hiervoor zou zijn dat dan het licht van het middelpunt van het heelal (waardat alles begon) ons bereikt.

Ik zeg niet dat ik hier mij akkoort ga, ik heb er ook sterk mijn twijfels over.
arjesara

zo zo, leuke theorie en hoe baseert hij zich op deze waarde?! Ik geloof dat men er vele decennia over heeft gedaan om een algemeen geaccepteerde waarde van de leeftijd van het heelal van 13miljard jaar te krijgen. De onzekerheid was nog altijd 1 miljard jaar. Echter, hoe komt hij op dit getal met die precisie?
Psymage

zo zo, leuke theorie en hoe baseert hij zich op deze waarde?! Ik geloof dat men er vele decennia over heeft gedaan om een algemeen geaccepteerde waarde van de leeftijd van het heelal van 13miljard jaar te krijgen. De onzekerheid was nog altijd 1 miljard jaar. Echter, hoe komt hij op dit getal met die precisie?
-> moet je maar wat opzoeken over terrance McKenna en Timewave zero

http://deoxy.org/mckenna.htm#tz

http://2012eschaton.com/portal/modules/new...e.php?storyid=6

http://www.levity.com/eschaton/waveexplain.html
Anonymous

Gewouwel van de bovenste plank, zever in pakjes, een scheet in een fles.

Mckenna kan zoveel uit zijn nek lullen wat ie wil, maar van wetenschap kent hij niets. Het is niet door wat te goochelen met termen en wat obscure data uit de context te rukken dat men iets bewijst.

" Overgaan naar een vierde dimensie" dit is hocus pocus. Iets vertellen waarvan toch niemand de draagwijdte van kent of snapt (omdat het uit een wetenschappelijke context is gerukt)

Trouwens het licht van de oerknal heeft ons al lang bereikt ( straffer nog het is alomtegenwoordig in het universum) We noemen dit achtergrondstraling.
noortje

inderdaad. het beste voorbeeld dat ik ken is nog altijd de getuigen van jehova: hun vergaan van de aarde is reeds geweest, maar nooit gekomen. de uitleg van hun leiders: ze hadden niet genoeg mensen kunnen bekeren en god strafte hen met een langer bestaan op de aarde. dus ze hebben er altijd wel een uitleg voor of het nu gaat om het vergaan van de wereld in 2012 of 2210.

ik vraag me ook af hoe ze erbij komen dat het licht van de big bang ons berijkt.

Overgaan in een vierde dimensie? Er zijn reeds 4 dimensies als je er de tijd bijrekent.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”