Ik zal alleen op vraag 2 antwoord geven:Sado schreef:Ik wil best proberen antwoord te geven, maar ik heb echter te weinig gegevens... Een paar vraagjes:
- In die virtual reality, zitten daar karakters in die door de persoon die de VR schept zelf gemaakt worden, of zitten daar anderen (andere denkende wezens dus) in?
- Hulpmiddelen? Chips tellen dus ook niet mee? Implanten?
- Wat is de wereld die we nu waarnemen volgens jouw? Dit lijkt de primaire VR te zijn... Jij hebt het dus over een secundaire VR, een wereld zoals in een droom?
Ik denk het persoonlijk niet - niet zonder hulpmiddelen in ieder geval. Nu zou het wel kunnen als je in telepathie zou geloven, helaas doe ik dit niet, en ik zie ook weinig andere opties waardoor mensen via de geest met elkaar zouden communiceren, laat staan met elkaar in dezelfde denkbeeldige ruimte zitten.p schreef:De andere vragen zul je zelf moeten beantwoorden.
Vraag 1 die je stelt bijvoorbeeld: denk jij dat het mogelijk is dat andere mensen de fantasie in jouw hoofd kunnen ervaren?
Stel nou dat dit wel mogelijk is, dat men een droom kan 'delen' (dus dat twee mensen samen in 1 droomwereld zitten)... wat onderscheidt de 'wakkere' realiteit dan nog van de 'droom' realiteit?Ik denk het persoonlijk niet - niet zonder hulpmiddelen in ieder geval. Nu zou het wel kunnen als je in telepathie zou geloven, helaas doe ik dit niet, en ik zie ook weinig andere opties waardoor mensen via de geest met elkaar zouden communiceren, laat staan met elkaar in dezelfde denkbeeldige ruimte zitten.
Een lucide droom is inderdaad zo'n VR. Je zegt dat mensen zich niet realiseren dat ze dromen bij een lucide droom, maar volgens mij is dit juist hetgene wat een lucide droom onderscheidt van een gewone droom:Ik denk dat een lucide droom het dichtste bij een VR komt, maar alleen maar omdat bij dit soort dromen de dromer zichzelf kan 'besturen'. Een droom op zich is misschien wel VR, maar ik vind een droom niet een VR van de hoogste orde, omdat men niet bewust is van het feit dat men droomt, tot men wakker word. Nu is het te discussieren in hoeverre mensen zichzelf kunnen besturen in het echte leven, maar dat is weer stof voor een ander topic. Ik vind namelijk het denken slechts een proces van eindeloze zelfreflectie (tot de dood aan toe, natuurlijk) en geef de instincten in ons alle krediet die ze verdienen als het komt op menselijk gedrag!
Niets, maar dit is ook niet werkelijk nodig. Voordat men gaat slapen weet men als het goed is dat hij/zij de droomwereld gaat betreden. Het word pas problematisch als men lijd aan bijvoorbeeld hypersomnia of Narcolepsie of dergelijk slaapstoornissen. Voor deze mensen zal het verschil tussen de werkelijke wereld en de virtuele wereld zodanig zijn vervaagd dat ze op een gegeven moment niet meer normaal kunnen functioneren. Het leven word voor hun dan een letterlijke droom!Stel nou dat dit wel mogelijk is, dat men een droom kan 'delen' (dus dat twee mensen samen in 1 droomwereld zitten)... wat onderscheidt de 'wakkere' realiteit dan nog van de 'droom' realiteit?
Ik denk dat je mijn vorige post niet goed hebt begrepen . Lucide dromen zijn dromen waarbij men zichzelf kan besturen omdat men bewust is van het feit dat men droomt. Normale dromen echter, zijn echter de dromen waarbij men pas weet dat hij/zij heeft gedroomd als diegene wakker word.Een lucide droom is inderdaad zo'n VR. Je zegt dat mensen zich niet realiseren dat ze dromen bij een lucide droom, maar volgens mij is dit juist hetgene wat een lucide droom onderscheidt van een gewone droom:
Mijn ervaringen met dat soort lucide dromen zijn beperkt, want in de mijne kan ik in ieder geval geen nieuwe locaties scheppen of vliegen. Ik kan mijzelf echter wel besturen en ben me dan bewust van het feit dat ik aan het dromen ben. Ik merk dat ik dit soort dromen vooral heb als ik net ben gewekt door een wekker en dan weer in slaap val: ze duren dan ook vrij kort...En zo kun je ook dingen doen in een lucide droom die je in de 'wakkere' werkelijkheid niet kunt doen: vliegen, objecten vervormen, nieuwe locaties scheppen, etc.
Is er een verschil tussen 'weten dat je droomt' en 'weten dat je wakker bent'?Niets, maar dit is ook niet werkelijk nodig. Voordat men gaat slapen weet men als het goed is dat hij/zij de droomwereld gaat betreden. Het word pas problematisch als men lijd aan bijvoorbeeld hypersomnia of Narcolepsie of dergelijk slaapstoornissen. Voor deze mensen zal het verschil tussen de werkelijke wereld en de virtuele wereld zodanig zijn vervaagd dat ze op een gegeven moment niet meer normaal kunnen functioneren. Het leven word voor hun dan een letterlijke droom!
Overigens wordt in dit artikel ook vermeld dat er wel degelijk wetenschappelijke experimenten zijn gedaan die 'dream-telepathy' aangetoond hebben:In addition to the anomalies that people tend to accept in
OBEs, there is another similarity to dreaming. This is the
fact that during the OBE, they are convinced that what they
are experiencing is actuality. For example, the gentleman
with the "astral mother" whose case we have just discussed
testified that he had learned through his OBEs that "the real
Me is apart from and working through, my physical body. I now
know for sure that we have two bodies."
http://www.lucidity.com/LD9DIR.html
Anecdotes, though dramatic and numerous, do no more than
convince one that precognitive dreams are a possibility. It
takes scientific investigation to convert possibility to
probability approaching certainty. Fortunately, there are
perhaps half a dozen scientific demonstrations of dream
telepathy.
Ik heb hier zelf erg weinig ervaring mee (heb het slechts enkele keren meegemaakt en dat was nauwelijks lucide), maar ik heb hier wel over gelezen. Er zijn ook experimenten uitgevoerd om te onderzoeken hoever men lucide dromen kon beinvloeden, en wat voor invloed het beeld van de werkelijke realiteit hierop heeft. (in het echt kan je bijv. niet door een spiegel naar een andere wereld gaan, in een lucide droom blijkt dit wel te kunnen. Echter, het beinvloeden van licht (lamp aan en uitzetten en kamer donkerder en lichter maken) schijnt weer wat moeilijker te zijn)Mijn ervaringen met dat soort lucide dromen zijn beperkt, want in de mijne kan ik in ieder geval geen nieuwe locaties scheppen of vliegen. Ik kan mijzelf echter wel besturen en ben me dan bewust van het feit dat ik aan het dromen ben. Ik merk dat ik dit soort dromen vooral heb als ik net ben gewekt door een wekker en dan weer in slaap val: ze duren dan ook vrij kort...
Iemand hier ervaring met lucide dromen waarin men naast zichzelf ook de omgeving kon besturen (matrixy stuff dus, vliegen ed)?
The Tibetan Buddhists, creators of the Dream Yoga, teach that it is
possible to control every aspect of dream imagery. They use dream
control as a method of comprehending the illusory nature of all
experience, with the ultimate goal of transcending the relative and
embracing the Absolute. In the "Doctrine of the Dream State" from
Tibetan Yoga and Secret Doctrines translated by Evans-Wentz, we find the
following instructions:
At the outset, in the process of realizing [the dream] to be maya,
abandon all feeling of fear;
And, if the dream be of fire, transform the fire into water,
the antidote of fire.
And if the dream be of minute objects, transform them
into large objects;
Or if the dream be of large objects, transform them
into small objects:
Thereby one comprehendeth the nature of dimensions.
And if the dream be of a single thing, transform it
into many things;
Or if the dream be of many things, transform them
into a single thing...
Is er een verschil tussen 'weten dat je droomt' en 'weten dat je wakker bent'?
Waarom zal dat niet lukken?ik denk dat een mens nooit 'echt' virtual reality kan scheppen. Virtual reality moet namelijk zoveel mogelijk, liefst exact reality zijn, en dat zal moeilijk gaan lukken.
Als je een lucide droom hebt van je eigen huis, simuleren je hersenen dan niet een stukje van het universum?een vergelijkbare vraag is:, "Kan men een stukje universum simuleren?. Het antwoordt weet ik al, is nope, non, of wel nee.
Exact reality? Ik denk dat in bijvoorbeeld veel films naar voren komt dat VR juist een misrepresentatie is van de basische, objectieve realiteit: VR misvormd de realiteit en vervormd het naar de wensen van het subject. Uiteindelijk zal 'digitale'VR in de toekomst alleen een winstgevende industrie worden als de mensen zelf kunnen bepalen waar ze over gaan 'VRen'. En een stukje universum simuleren, ik ben het hier met P eens, is wel degelijk mogelijk. We doen het de hele tijd in onze dromen!ik denk dat een mens nooit 'echt' virtual reality kan scheppen. Virtual reality moet namelijk zoveel mogelijk, liefst exact reality zijn, en dat zal moeilijk gaan lukken. een vergelijkbare vraag is:, "Kan men een stukje universum simuleren?. Het antwoordt weet ik al, is nope, non, of wel nee.
Bij lucide dromen, ben je je bewust van dat je aan het dromen bent. Je ziet tevens wat er in deze dromen gebeurd. Dit kan net zo echt en gedetailleerd er uit zien als datgene dat je nu ziet wanneer je om je heen kijkt. Je kunt het het vergelijken met het holodek aan boord van de enterprise.LBO schreef:Als ik via bewuste routes toch ook allerlei niet bestaande werelden en mogelijkheden kan scheppen. Dat het fantaseren, inbeelden etc. tot resultaten kan leiden moge het aantal geschreven boeken en dan met name in de sf reeks duidelijk maken.
Ik zie dan ook weinig nut in het lucide dromen tov de andere mogelijkheden.
Dromen kunnen we ook wel zonder dat er een slaapperiode aan te pas moet komen.
Vraagje wat is het grote verschil?
En wat dan van het hierboven gemelde 'dream-telepathy'? Mensen die in hun eigen droom met elkaar kunnen communiceren, of zelfs 1 droom kunnen delen(dit laatste komt ook voor, al weet ik niet of het bewezen is).Mi kan de geest inderdaad een virtual reality scheppen. Die geldt echter alleen voor elke afzonderlijke geest. Door deze wereld te beschrijven op wat voor manier ook, kun je anderen er deelachtig van maken.
Bedoel je hiermee te zeggen dat de menselijke fantasie de realiteit schept?Waarschijnlijk heeft het geloof in God(en) eenzelfde route doorlopen, maar ook de atoombom zal zijn oorsprong hebben gevonden in de route: dromen, denken, verbeelden, inbeelden, fantaseren etc.
lobry018 schreef:ik denk wel dat dit kan
je moet gewoon goed zijn in mediteren !!
1 keer gedaan met mijn klas , je bent wel in een soort trans, je kan dan makkelijker dingen "zien " , eigenlijk gewoon bewust dromen
maar why niet met chips , dat is veel handiger, dan kan je het ook nog voelen en ruiken
fab