Toen ik het nieuws over Laura Dekker voor het eerst hoorde was mijn aanvankelijke reactie ''weer wordt de jeugd niet serieus genomen'' en ik vond het belachelijk dat ze zo verhindert werd. Nadat ik er nog wat verder over dacht kon ik de ''andere kant'' ook wel begrijpen. Alleen een wereldreis maken, op een zeilboot nota bene, is niet zonder gevaar en ik kon de reacties van sommige ouders dan ook wel begrijpen. Dat neemt natuurlijk niet de belachelijk overdreven reactie van de kinderbescherming weg, ik kan me moeilijk voorstellen dat die een gelukkig kind bij de ouders zou weghalen.
Iets anders dat me misschien wel het meest irriteert aan deze zaak is de reden waarom er zoveel commotie over is. Waarom? Omdat ze een slechte zeiler zou zijn? Omdat ze het alleen niet aan zou kunnen? Nee, de reden die ze keer op keer op tv vermelden is: omdat ze dertien is! Nu is het waar dat de meeste dertienjarige dit niet aan kunnen. Maar dat wil niet zeggen dat we de hele jeugd moeten stigmatiseren. Wie kan het beste uitmaken of Laura een wereldreis aankan? De kinderbescherming? Of haar ouders die haar al dertien jaar kennen? Ik krijg van deze zaak een sterk gevoel dat men redeneert ''Jij bent zo oud, dus kan jij zoveel.''.
De kant van de onderwijsinspectie kan ik al een stuk meer begrijpen. We vallen nu eenmaal allemaal onder de leerplicht, hoe graag ik (en vast vele andere) zelf willen uitmaken wat we leren/doen, moeten we gewoon allemaal dezelfde dingen leren (en vergeten). Want als je van de (voor)rechten van ons ontwikkelde land wil genieten moet je ook je plichten tegenover dat land vervullen. Aan de andere kant moet de juistheid van de desbetreffende plicht (in dit geval dus de leerplicht) in beschouwing genomen worden. Als Laura zeker weet dat haar toekomst in het zeilen ligt dan is het onzinnig om de (voor haar) onbelangrijke zaken op te leggen. Waarom moet ze dan toch al die dingen leren? Omdat ze als te jong wordt beschouwd om de keuzes over haar toekomst zelf te maken, wat ons weer terugvoert naar mijn argumenten in de vorige alinea. Het is natuurlijk altijd wenselijk om een diploma te hebben maar de manier waarop dit opgelegd wordt zit mij dwars. Aan de andere kant, als Laura toch wordt toegestaan met haar reis door te gaan, zal de jeugd (in ieder geval ik) misschien protesteren: ''Als zij mag hobbyen onder schooltijd, dan wij ook!''. Terwijl ik dit typ herinner ik me dat het probleem dat de onderwijsinspectie heeft met Laura is dat die niet geloofd dat een dertienjarige zonder toezicht al haar schoolwerk zou doen. Wat weer een mooi voorbeeld is van het stigma op de jeugd (Zie wederom de bovenstaande alinea).
Samenvattend vind ik dat Laura niet op de grond van haar leeftijd verboden mag worden haar reis te ondernemen, als ze ook daadwerkelijk over de technische kennis (wat door zeil deskundigen vastgesteld kan worden) en de emotionele volwassenheid en verantwoordelijk bezit (wat door haar ouders beaamd kan worden). Over de vraag of haar reis tegengehouden mag worden op grond van de leerplicht ben ik nog niet helemaal zeker. Maar als Laura vertrouwd wordt met het zelf bijhouden van haar schoolwerk en er ook verantwoordelijk genoeg voor is dan is dit ook geen probleem. Dus als Laura aan deze voorwaarden voldoet, laat maar op reis gaan vind ik.
Wat vinden jullie?