stierenkeutel
Artikelen: 0

Paspoort en rijbewijs in buitenland

Hoi,

Ik vroeg mij af...

Stel: ik reis met een Nederlands paspoort en rijbewijs naar New York. Beide zijn van de Nederlandse staat. Vervolgens ga ik in New York een auto huren, en let even niet op, en rij te hard.

De desbetreffende agent neemt om die reden mijn rijbewijs in. Mag dat? en hoe zit dat met een paspoort?

Verder vroeg ik mij af: Ik krijg omdat ik te hard reed in New york een boete van laten we zeggen voor het gemak $100.

Ik kom terug van vakantie in Nederland, en na een paar weken, krijg ik vanuit de USA een brief waarin staat dat ik op een bepaalde datum te hard reed en daarom $100 moet betalen. Uiteraard ben ik verplicht om deze te betalen... Maar stel dat ik dat niet doe, en een Amerikaanse rechter, bepaald dat ik de bak in moet voor 3 weken. Wat kunnen ze mij maken?
beanbag

Re: Paspoort en rijbewijs in buitenland

Met betrekking tot het geval van de verkeersboete:

Als 2 of meerdere wetgevingen (Nederlandse en Amerikaanse) met elkaar in confrontatie komen dan zal dit gerelgend worden door het internationale privaatrecht. Dit internationaal privaatrecht wordt grotendeels geregeld door internationale verdragen.

Wat het meer concreet regelt is in dit geval welke wetgeving van toepassing zal zijn en voor welke rechtbank er zal verschenen worden.

Ik vermoed dat het internationale privaatrecht in deze zal zorgen dat je voor een Nederlandse rechter moet verschijnen die zich zal moeten houden aan de desbetreffende Amerikaanse wetgeving.

Hoewel het denk ik nooit tot gevangenis straf zou komen, voor zoiets wordt er eerder een deurwaarder aangesteld die middelen heeft om aan het geld te komen waar jij, zonder tot fysieke aggresie over te gaan en zelfs dan, weinig aan kan doen tenzij je uberhaupt niet over het geld beschikt.

In het hypothetische geval dat de Amerikaanse wetgeving in deze toch een gevangenisstraf zou voorzien is het goed mogelijk dat de nederlandse rechter die dan ook uitspreekt.

Op dat moment is er weer internationale wetgeving gebaseerd op andere verdragen die zal bepalen waar je die gevangenisstraf moet uitzitten.

DUS:

Nee een amerikaans rechter heeft niet "zomaar" bevoegdheid over jou.

Maar ze kunnen u wel iets maken volgens de internationale verdragen.

Dit is wat ik van een inleidende cursus recht 3jaar geleden heb overgehouden, mogelijks foutieve informatie, maar ik denk dat ik er niet zo ver naast zal zitten.

Op de vraag van het paspoort kan ik niet antwoorden. Wat ik wel weet: mijn vader zijn rijbewijs is eens ingetrokken in portugal wegens te snel rijden. Dat had geen implicaties in Belgie. Hij moest ook geen fysiek document afgeven maar zat gewoon geregistreerd in een computer.
stoker

Als je die Amerikaanse boete niet betaalt, zal je er waarschijnlijk niet meer veel van horen, buiten misschien nog een waarschuwing of 2. Maar de volgende keer dat ze je tegenhouden in Amerika, heb je het aan je rekker.
shimmy

Maar de volgende keer dat ze je tegenhouden in Amerika, heb je het aan je rekker.
Niet eens de volgende keer dat je op straat staande wordt gehouden, de eerst volgende keer dat je de grens passeert wordt je meteen uit de rij getrokken. In elk geval als je via een luchthaven het land binnen komt worden altijd je gegevens gecontroleerd inclusief openstaande boetes.

Terug naar “Rechtswetenschappen”