Volgens Newton ondervindt elk massa op aarde een kracht (zwaartekracht) daardoor worden die naar de aarde getrokken. Maar waarom blijven luchtmoleculen zweven, ze hebben toch ook een massa m => F=g*m ?
tussen de aarde en de lucht zit er niet iets anders, dus de lucht is wel aangetrokken, het volume die het inneemt ligt niet aan de zwaartekracht(niet rechtstreeks) maar aan de massadicht heid (van een gas)
tussen de aarde en de lucht zit er niet iets anders, dus de lucht is wel aangetrokken, het volume die het inneemt ligt niet aan de zwaartekracht(niet rechtstreeks) maar aan de massadicht heid (van een gas)
superslayer schreef:tussen de aarde en de lucht zit er niet iets anders, dus de lucht is wel aangetrokken, het volume die het inneemt ligt niet aan de zwaartekracht(niet rechtstreeks) maar aan de massadicht heid (van een gas)
Je vergeet een ding onze atmosfeer is alleen lucht en de dichtheid is afhankelijk aan de aantrekkingskracht (Hoe hard trekt hij de lucht moleculen naar zich toe).
Daarom wordt de lucht ijler de verderweg gelegen moleculen heeft de aarbol minder invloed op.
Die pingpongkrachten zie ik niet zitten: als de druk hoger word wordt ook de dichtheid hoger en ondervind de lucht juist meer zwaartekracht.Antoon schreef:ja ik heb er ook geen vertrouwen in dat dat de reden is, het verschilt simpel weg te weinig qua afstand
(als je de aarde vergelijkt met een voetbal dan wordt de atmosfeer zo'n 1 milli meter dik(nog minder))
Volgens mij zit het erin dat lucht wel omlaag getrokken word, maar dat het ook een opwaarste kracht ondervindt als de druk te hoogword,(net al een ping pong bal onderwater(vliegt ook omhoog))
Verder denk ik dat de samenstelling van de lucht niet overal het zelfde is, want sommige stoffen hebben een andere dichtheid dan de andere. en gaan de stoffen met een kleinere dichtheid dus naarboven
ja, maar stel je bent een licht moleculen groepje.Die pingpongkrachten zie ik niet zitten: als de druk hoger word wordt ook de dichtheid hoger en ondervind de lucht juist meer zwaartekracht