Beste JanMeut,
Het Westen" drukt een nogal stevig stempel op het reilen en zeilen in de wereld. Dat levert spanningen op bij de mensen die daar geen deel aan nemen maar er wel mee geconfronteerd worden. Bij sommige mensen zodanig dat ze er iets mee moeten doen. Aangezien terrorisme, guerillastrijd en dergelijke goedkoop zijn en een grote impact kunnen hebben komen deze in aanmerking.
Ik denk overigens dat de religie hier niet gek veel mee te maken heeft als oorzaak. Wel denk ik dat religie kan helpen om daden te verantwoorden. Overigens kan elke andere vorm van levensovertuiging ook worden misbruikt voor dit doel. Zie bijvoorbeeld het communisme in de Sovjetunie van de vorige eeuw.
Deels waar Jan, doch gebruikt men de religie, dus de geloofsleer van de godsdienst als belangrijk wapen tegen wat hun noemen de politieke en maatschappelijke onderdrukking. De godsdienstige terrorisme kreeg een breder gezicht toen Sjah van Persie (het huidige Iran), door de islamitische revolutie, eind jaren zeventig werd verdreven. Geestelijken hadden hun godsdienst gered, welk een boegbeeld werd voor de rest van de islamitische wereld. De politieke takken van de godsdienst, zoals die van Osama "de ongrijpbare" bin Laden, de PLO, zijn hier zeker het gevolg van. En! de gevolgen van dit soort groeperingen zijn reeds duidelijk. tracht Een veel gehoorde argument is, dat men de godsdienst misbruikt om massamoorden te plegen, doch stel ik hier mijn vraagtekens bij. Want waarom wordt uit naam van een godsdienst gebruikt om politieke doelen te bereiken? En waarom wordt er te weinig gedaan binnen de islamitische wereld om dit soort praktijken binnenin te bestrijden. Want als een godsdienst inderdaad schuldig zou zijn aan hun medewerking aan exploisief religieuze geweld, dient dit terstond een halt toe geroepen te worden. Maar als de godsdienst onschuldig te zijn, zoals gelovigen menen, dan is het de taak van insiders van de godsdienst om hun "goede" naam te redden.
Maar ik zie dit niet gebeuren. Want als de godsdienst laat zien dat zij er niet mee eens zijn, en meelopen met de westerse politiek verloochenen zij zich zelf en hun eigen idealogie, maar een andere keuze hebben zij ook niet. Want niet meewerken, stellen zij zichzelf achter op economisch en op internationaal politiek gebied. Maar aan de andere kant wordt de godsdienst door fundamentalisen in een ijzere greep gehouden, zoals het nu nog steeds geldt in Iran. Dus religie speelt een grote rol, dat het direct of indirect is, de invloed is er.
Ik denk niet dat je het probleem moet zoeken in een ideologie an sich. Het probleem zit hem in het kleine groepje mensen, dat bijna elke ideologie heeft, dat een soort absoluutheid verbind aan een ideologie dat koste wat het kost moet worden behouden.
Een persoon denkt en doet is en groeit uit van een kleine groep, dat uitgroeid tot een ramp, en dat is nu wat er speeld, een ramp voor onze vrijheid, waar wij, in de westerse wereld lang voor hebben gestreden. Ik zal alles in het werk stellen om onderdrukking op politiek of godsdienstig gebied tegen te gaan. Net als de verzet tijdens de Duitse bezeters, of het verzet tegen de Spanjaarden, tijdens de 80-jarige oorlog.
Jonge mensen zijn gevoeliger voor die absoluutheid. Jonge mensen zijn meer voor veranderingen en zijn eerder bereid om grotere stappen (revolutie) te nemen. Waarom is een filosofische vraag waar de oude Grieken zich al mee hebben beziggehouden, want toen speelde dat ook al.
Wellicht al veel langer. Ik denk dat het te maken heeft dat jonge mensen de dingen in hun omgeving willen veranderen, die ouderen ooit in hun leven hebben gecreeerd. Het is een soort speels gedrag om zichzelf te bewijzen tegenover zichzelf en anderen dat ze in staat zijn dat zij sterker zijn. Een andere vraag is namelijk: waarom soorten in staat zijn om geweld tegen soortgenoten of andere soorten te gebruiken?
Heeft het te maken dat soorten in hun leefgebied bedreigd worden door onbekenden die daar niets te zoeken hebben, en juist daardoor in de verdediging schieten, net als de westerse inmening in Irak? Wat zou jij doen als een volkomen vreemdeling ongewenst in jouw huis komt, dus jouw leefgebied. Ga je dan zeggen: ach bakie koffie? Ik denk dat er een ongeloofelijke woede in je opweld dat je deze indringer weg wilt werken. Maar de wet verbied jouw om lichaamelijk geweld te gebruiken (uitting van beschaafdheid). Maar als die wetgeving niet zou bestaan, zou jij die indringer dood maken, want jij verdedigd jouw grenzen.
Het risico van terroristische actie is een verdergaande polarisatie, waardoor het kleine groepje dat bereid is tot extremisme groeit tot een gevaarlijke grootte. Duitsers zijn echt niet van nature fasistisch, maar in het Duitsland van de jaren 1930 is er toch een idiote Jodenhaat gegroeid onder brede delen van de bevolking.
Jodenhaat is een bijverschijndsel in, indirect. In directe zin waren zij het zwarte schaap. Een SS in groepsverband deden publiekelijk aan terrorisme, het plegen van massamoorden op grote schaal. De vraag is of de islam tot dit soort daden in staat zijn? Als je vanuit zou gaan dat extreem-fundamentalistiche moslims de absolute macht zouden krijgen, is het rieeel aanwezig dat massamoorden op andersdenkenden, sadisme, martelpratijken scheer en inslag zullen zijn. Het communisme heeft dat al reeds bewezen.
Daarom is het nu meer van belang dan ooit dat de mensen die nog niet vergiftigd zijn met een haat tegen "het westen" (of vergiftigd met een haat tegen "de islam") met elkaar praten, in de hoop dat ze hun extremistische groepsgenoten op vredelievender gedachten kunnen brengen.
Daarvoor is het helaas te laat, dit had al 20 a 40 jaar geleden moeten plaats vinden. We kunnen slechts nog redden wat te redden valt, want de geest is uit de fles.