Ik vraag me enige tijd al af hoe het kan dat er de laatste tijd zoveel programma's op tv worden uitgezonden waar naar mijn mening de camera ploeg een inbraak doet op iemands privacy.
Een voorbeeld:
Wegmisbruikers - Er wordt beeldmateriaal vastgelegd van mensen die een 'misdaad' begaan, velen van hun geven aan dat ze wensen niet in beeld te worden gebracht. Toch is het op tv te zien, ik neem aan dat deze mensen geen recht hebben tot aanklagen van de cameraploeg omdat beeldmateriaal mag worden gemaakt op een openbare weg.
Maar er zijn ook programma's waar er beeldmateriaal word gemaakt op niet openbare locaties, van het weekend schakelde ik langs sbs6 waar een programma te zien was 'Das je goed recht' waar men eigenaren van bijvoorbeeld een camping filmde. Deze personen gaven ook aan niet op beeld te willen verschijnen, kunnen ze dit zomaar maken?
Ik hoop geen discussie te starten over de bedoelingen van zulke programma's want daar heb ik mijn eigen mening wel over, kort gezegd wil ik dus weten of televisie zenders het kunnen maken om mensen te filmen die hiervan niet gediend zijn.