Ik vraag me af hoe energie omgezet naar massa kan worden. Dit houdt dus in dat energie dus omgezet wordt naar quarks of leptonen, die samen een atoom vormen?
Kan iemand me dit even verduidelijken? Liefst met een praktijkvoorbeeld.
Moderator: physicalattraction
Dat is mij altijd duidelijk geweest. Maar wat ik me afvraag: wat is fysiek gezien nou eigenlijk het verschil tussen de protonen of neutronen in helium en in deuterium, wat dat massaverschil verklaart? Hebben de kerndeeltjes in helium een andere samenstelling, zijn er minder gluonen aanwezig of "minder snaartjes" ofzoiets, dan in deuterium?Als je kijkt naar kernfusie of fissie blijkt dat niet het aantal deeltjes verandert, wel de massa van die deeltjes. Als twee deuteriumatomen versmelten zal de massa van het heliumatoom minder zijn dan de som van de deuteriumatomen. Dit massaverschil vertegenwoordigd bindingsenergie die vrij komt.
eindelijk kan ik ergens over meepraten: ja daar is zelfs een heel bekend voorbeeld over: vlak voor de oerknal bestond "het" (tja het is eigelijk onmogelijk te omschrijven-beschrijven etc) uit pure energie, tijdens de oerknal is er zoveel energie vrijgekomen dat er massa werd gevormd (in principe is natuurlijk het hele heelal uit deze vorm van energie opgebouwd)"klazon" schreef:Ik denk eigenlijk dat de bedoeling van de oorspronkelijke vraag dit is:
We kennen allemaal de voorbeelden waarbij massa wordt omgezet in energie zoals kernfusie en kernfissie.
Maar het omgekeerde, energie terug omzetten naar massa, zijn daar ook "alledaagse" voorbeelden van?
Het zit hem in het woordje "natuurlijk".En natuurlijk ook: trek 2 quarks...
Dit komt omdat ik bij mijn eerste post wist dat er nog een manier was om energie om te zetten naar massa, maar ik kon er maar niet opkomen. En ineens dacht ik aan mijn tweede voorbeeld. Vandaar de 'natuurlijk'.Het zit hem in het woordje "natuurlijk".
Ja hoor, dergelijke processen worden in deeltjesversnellers gebruikt. Als je bijvoorbeeld twee protonen met bijna de lichtsnelheid op elkaar laat knallen, wordt hun relativistische massa vele malen de rustmassa en wordt bij de botsing voor honderden malen de botsingsenergie aan massa geproduceerd. Het is alleen een beetje dure methodeklazon schreef:Dat verhaal was me bekend. Maar met alledaags bedoel: hier en nu.
M.a.w. zijn er in de tegenwoordige tijd op aarde processen bekend waarbij energie naar massa wordt omgezet?