Beste wetenschappers,
Ik ben een volslagen leek als het gaat om elektra, vaandaar ook dat ik me tot dit formum went.
Naar het zich laat aanzien komen wij binnenkort in het bezit van een afgelegen vakantiewoning. Zo afgelegen dat er geen elektra wordt geleverd. Simpel zou het zijn als we gewoon zonnepanelen en accu's zouden laten installeren. hier zijn echter aanzienlijke kosten mee gemoeid. De woning ligt in een dal en veel wind is er ook niet. een eigen windmolen zit er dus niet in. wat is er dan wel. Stromend water!
Er stroom met een redelijke snelheid water door een halve betonnen buis met een diameter van circa 70 centimer. Het verval binnen de grenzen van bijbehorende terrein bedraagt circa 6 tot 8 meter. Van oudsher drijft dit water overigens een kleine graanmolen aan.
Mijn vraag aan dit formum is dan ook op welke manier kan ik gebruik maken van dit water om stroom op te wekken. ik heb wel is gehoord dat je met een elektramoter stroom kan opwekken door er zelf aan te draaien. Zoals gezegd, ik ben een leek en met een oude plafondventilator lukte het niet tot nog toe.
kan iemand mij hier advies over geven zonder dat het al te technisch wordt? Wellicht ook iets over het type motor en waar die over het algemeen in worden toegepast.
bvd :eusa_whistle: