BesteJanMeut
Je schreef:
Als de tenlastelegging alleen moord is lijkt me levenslang niet aan de orde: het is geen meervoudige moord of bijzonder wrede moord.
Jazeker, want ik heb het betoog van OvJ gezien en gehoord. Want Mohammed B heeft a. Theo van Gogh vermoord, opzetterlijk naar omstanders, vooral naar de politie gericht geschoten. Hij heeft diverse politici met de dood bedreigd, waardoor zij ondergedoken leven hebben geleid, en hij heeft gedreigd om het opnieuw te doen. En de moord op Theo van Gogh was barbaars, smerig en brutaal door een godsdienstige fanatici, die vanuit de islam de westerse democratie in Nederland wil vernietigen.
Als je echter de schade meeneemt die de dader heeft toegebracht aan de goede naam van de Islam, speciaal de Islam en moslims in Nederland, en de klap die de vrijheid van meningsuiting er door gekregen heeft, dan denk ik dat levenslang niet zo gek gekozen is. Ik heb echter geen idee wat de exacte tenlastelegging is noch wat de wet in dergelijke gevallen voorschrijft.
Ik denk dat de islam geen goede naam heeft. Je probeert iets te verdedigen wat niet te verdedigen valt. De islam is een denkstelsel die niet thuis hoort in de westerse samenleving (trouwens ik heb dit al eens eerder geschreven in mijn topic : afschaffen vrijheid van godsdienst uit de grondwet.
De vrijheid van meningsuitting is van een ieder van toepassing, daarover behoef nu nog niet over geproken te worden. Theo van Gogh was een huichelaar, want M.B. haatte Van Gogh niet. Hij handelde vanuit zijn middeleeuwse geloof. Want het beledigen van zijn god of de profeet geeft of beter gezegd gaf hem een vrijbrief vanuit zijn waarheid om te moorden. Ik moet eerlijk zijn dat het jammer is, dat de doodstraf nog niet is ingevoerd, maar aan de andere kant kan ik zeggen: laat hem maar kreperen in de cel tot de dood erop volgt, zo'n jaartje of 50 of 60. Hij kan zich afvragen: god waarom straft u mij, ik deed dit voor u?