JanPlus
Artikelen: 0

Gebruik internetfora voor sociaal-maatschappelijk doel

Ik heb elders in dit forum de discusie gelezen over auteursrecht.

Gelet op het onderwerp kwam ik op deze site.

Mijn vraag is de volgende.

Kan met een beroep op het navolgende citaat, zonder meer worden overgegaan tot het plaatsen van een dagbladartikel met vermelding van de bron?

Het citaat is:"

FAIR USE NOTICE

The information above may contain copyrighted material which has not always been specifically authorised by the copyright owner. Such material is made available for educational purposes to advance the understanding of scientific, ethical, legal and social issues. It is believed that this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material. This material is distributed without profit via the subscription to the daily digest. "

Het in "vet" opgenomen deel van het doelstelling van de plaatsing is van mijn hand.

Graag advies.

JanPlus
TheLaw
Artikelen: 0

Re: Gebruik internetfora voor sociaal-maatschappelijk doel

In beginsel rust er auteursrecht op artikelen in dagbladen. Artikel 16 van de Auteurswet bepaalt echter dat:

Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging of openbaarmaking van gedeelten ervan uitsluitend ter toelichting bij het onderwijs, voor zover dit door het beoogde, niet-commerciële doel wordt gerechtvaardigd, mits:

1°. het werk waaruit is overgenomen rechtmatig openbaar gemaakt is;

2°. het overnemen in overeenstemming is met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is;

3°. artikel 25 in acht wordt genomen;

4°. Voor zover redelijkerwijs mogelijk, de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze wordt vermeld; en

5°. aan de maker of zijn rechtverkrijgenden een billijke vergoeding wordt betaald.

Er staat dat gedeelten overgenomen kunnen worden. Het plaatsen van het volledige artikel kan dus niet. Dit is de algemene regel.

De regel uit de Fair Use Notice kan, indien het niet het eigen werk is van de persoon is die de artikelen heeft geplaatst, daar niet zomaar van afwijken. Er staat 'may contain' waaruit ik afleid dat de auteur niet zelf de artikelen heeft geplaatst. In dat geval weet je niet of de auteur toestemming geeft om de artikelen te gebruiken en dien je het auteursrechte te respecteren.

Terug naar “Rechtswetenschappen”