covrtray
Artikelen: 0

Overdrachtsmethode/excel

In het kader van mijn thesis werd mij gevraagd een rekenblad op te stellen om op een eenvoudige manier de wapening rond een opening in een balk uit te rekenen. Graag had ik dit rekenblad eigenlijk uitgebreid met een totale berekening van de balk m.b.v. de overdrachtsmethode, zoals uitgelegd door prof. Vandepitte (http://www.berekeningvanconstructies.be/43_toc.htm).

Nu vroeg ik mij eigenlijk af of iemand weet heeft of ergens reeds rond de overdrachtsmethode en Excel gewerkt is, kwestie van het wiel niet opnieuw te moeten uitvinden.

Alvast bedankt.
jhnbk

Re: Overdrachtsmethode/excel

Geen weet van. Het lijkt mij doenbaar in excel maar matlab (of iets dergelijks) lijkt me toch handiger. Eventueel op de Engelse naam op google zoeken. (Ik ken de Engelse benaming niet)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
oktagon

Als die opening in de trekzone ligt,wordt er van uitgegaan in de rekenmethode dat de trekwapening alle trek in die zone opneemt.

Dat is dus wel theorie,omdat ik wel het idee heb dat indien je een opening maakt ter groottte van de trekzone min het staaloppervlak,er ongelukken gebeuren;ik weet de limiet van dat oppervlak niet en ook niet of daar normen voor bestaan.

Een opening in de drukzone neemt drukoppervlak weg en dat lijkt me niet moeilijk voor een berekeningmaar het verhaal over de limiet van zo'n opening geldt ook zeker hier.
covrtray

oktagon, dat is idd wat de langswapening betreft, da's peanuts eigenlijk. Het belangrijkste probleem hieromtrent speelt zich eigenlijk af m.b.t. de dwarskrachten.

Meer informatie te vinden in mijn thesis natuurlijk, maar dat zal nog ff wachten zijn tot ergens in mei.
oktagon

Indien nodig kun je ter vervanging van de ontbrekende dwarskrachtwapening om de opening een portaal (raveling)en maken met als in dwarskrachtstavenrichting de direct aangrenzende beide staven verzwaren met ook 2 verzwaarde staven in de dwarsrichting.Dit wordt dan wel laswerk.

Om het eenvoudig te zeggen,vergelijk het met het maken van een raveling in een houten balklaag! :eusa_whistle:
covrtray

Het kan veel eenvoudiger hoor. Met name door Mansur is al heel wat onderzoek verricht naar deze problematiek, en deze heeft al aardig wat ontwerpmethodieken, die relatief goed te vergelijken zijn met de gekende ontwerpmethodieken van betonnen balken.

Anyway, dit leidt ons eigenlijk weg van mijn oorspronkelijke vraag i.v.m. de overdrachtsmethode en Excel. Dus als je daarop 'n antwoord weet, kan je altijd hier antwoorden :eusa_whistle:
jhnbk

Anyway, dit leidt ons eigenlijk weg van mijn oorspronkelijke vraag i.v.m. de overdrachtsmethode en Excel. Dus als je daarop 'n antwoord weet, kan je altijd hier antwoorden :eusa_whistle:
Bon. Kan je even omschrijven wat voor soort liggers je wil oplossen? Ik neem aan dat het doorlopende liggers betreft. Ik heb eens even gezocht maar niets gevonden in Excel dat werkt met de overdrachtsmethode.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”