Ik had een vraag
Op zich zou je denken van - dat is makkelijk - toch kom ik er niet helemaal uit. Het is op zich logish dat een object stopt als het op de grond, of op een tafel terechtkomt of wordt gelegd. Ik snap ook waar een zwaartepunt voor dient. Echter waar wordt natuurkundig gezien de tegenkracht opgewekt die nodig is om de zwaartekracht op te heffen, is dat overal op het oppervlak gelijk en samen met dat waarom gaat een object kantelen als zijn zwaartepunt over de rand komt (Nogmaals - rationeel snap ik het wel - alleen ik wil het natuurkundig snappen)
De tegenkracht gegenereerd door het feit dat er een tafel in de weg zit moet precies evenveel zijn als de zwaartekracht (anders zou het object ofwel in de tafel zakken ofwel gaan vliegen)
Het volgende illustreert mijn probleem:
plaatje 1 snap ik. Verspreid over de onderkant van het blok wordt een relatief kleine hoeveelheid tegendruk gegeven
plaatje 2: Logish gezien moet er nu meer tegendruk gegeven worden, aangezien er nu minder oppervlakte is om de massa tegen te houden.
Maar waarom valt hij dan als zijn zwaartepunt over de rand komt, en gebeurt er vóór dat punt niets.
plaatje 3: nu heeft het oppervlak heel veel zwaartekracht op een klein oppervlak te verduren.
antwoorden graag met plaatjes en/of berekeningen - zoals ik al zei ik snap het allemaal wel waarom het zo gaat - maar ik wil graag weten waar die krachten blijven en hoe ze in uitvoer komen, m.a.w. het al dan niet vallen van een object in hun handen hebben *oh wat poetish... eh... never mind*