p schreef:Dit komt neer op het principe van het holografische universum. Bij een hologram bevat het kleinste deeltje ook alle informatie van het geheel.
Is dit ook zo voor het universum?
De term holografisch universum zegt mij niet zoveel. Ik kan wel een beetje uit je verhaal afleiden wat het betekent, maar heb zo verschrikkelijk weinig verstand van het universum dat ik het fijn zou vinden als je één en ander wat meer uitlegt. Ik heb wel eens gehoord dat het soms makkelijker is het universum te begrijpen door juist atomen te bestuderen.
Chriis schreef:Maar wie is dan de baas, de neuronen/atomen of ik of het hoger wezen?,
of zijn onze belangen niet strijdig ?
Goede vragen, geen idee. Ik denk alleen niet dat onze belangen strijdig zijn, omdat we allemaal hetzelfde doel nastreven - overleven.
Dat lijkt me zo klaar als een klontje. Alleen des te groter (of kleiner) het geheel hoe minder kijk we er op hebben.
Precies! Maar misschien is het probleem ook juist dat hoe meer we op onszelf gefocussed zijn, hoe minder we het grote geheel overzien en de mens is nou eenmaal altijd erg bezig met zichzelf.
De reden dat ik dit onderwerp geopend heb, is dat ik bezig ben met het schrijven van een boek dat deels gebaseerd is op dit idee. Ik wil (nog) niet ingaan op de precieze inhoud van dit boek, maar jullie inbreng helpt mij om mijn uitgangspunt beter te beargumenteren.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper