Hevige consternatie,nadat meneer Boekestijn zijn spontaniteit los liet en vertelde wat Beatrix vond over de huidige gedragingen in de politiek,ik vond het interessant.
Alle politieke partijen haastten zich om dit als schandalig of met andere straffende bewoordingen te betitelen en hij op zijn beurt-onder aandringen?-haastte zich om zijn ontslag aan te bieden en verontschuldigingen aan te bieden aan -ik meen-Hare Majesteit en overige geinteresseerden.
Ik beschouw een spontane uitlating van Boekestijn hooguit als een mogelijke schending van een Heerenaccoord,waarmee hij niet op de hoogte was en in welk accoord Beatrix en bezoekers een beetje elkaars gedachten kunnen laten horen,maar dat de verhalen liever niet buiten de ontvangkamers komen.
Boekestijn overtrad volgens nu vm. geleerden in Staatsrecht, geen wet ,maar Beatrix had geen uitlatingen over gedragsregels in het parlement mogen doen.
Men zou dit vuurwerk kunnen doven door de wet aan te passen in onze moderne tijd en onze Majesteit het recht geven om ook haar (ongezouten) persoonlijke mening te geven over politiek gedrag zonder dat de politiek daar nu wettelijke gevolgen aan moet verbinden maar mogelijk een nadenkertje krijgen over hun gedrag.
En aanvullend kunnen dan bezoekende parlementariers hun onbeschreven recht uitoefenen om te vertellen wat de bezoeks-gesprekken inhielden!