Ik ben een absolute leek mbt bouwkunde. Ben een huis aan het bouwen op het platteland in indonesië met een kleine lokale aannemer. Bouwen in Indonesië is enkelsteens met elke 2.5m gewapend beton. Men gebruikt hier altijd en voor alles gewapend beton en kan zich eigenlijk niet voorstellen dat je een huis zonder gewapend beton kunt bouwen.
Ik wil geen gewapend beton in mijn huis vanwege het elektromagnetisch veld. Alleen onder de grond is dat voor mij geen probleem.
Mijn huis wordt 16m lang en 14m breed, hoog 10.00m. Dubbelsteens muur met de stenen tegen elkaar gemetseld (geen spouwmuur dus), buitenzijde met cementpleisterlaag (lokale gewoonte). Op de begane grond zijn eveneens 3 in de lengterichting staande dubbelsteens binnenmuren.
Om de 5 meter is een heipaal van 4.5m diep die in de zandlaag rust (deze begint 4 meter onder de weke kleilaag), zowel voor de binnen als de buitenmuren. Op de heipalen rust een 'sloop' van gewapend beton 25x30cm. Hierop worden de muren gezet.
Er zijn 2 ,elk 5m hoog (hoogte plafond 4,5m). De 2e verdieping kent om de 3 meter houten balklagen van bellahoo (=sterker + goedekoper dan teak) die de muren met elkaar verbinden. De 2e verdieping zal een houten vloer hebben van 3cm dik. De dakconstructie is eveneens van hout met dakpannen. De hoeken van het huis zijn vier steens.
Nu willen mijn aannemer en architect, eveneens lokaal, plotseling toch weer kolommen van gewapend beton in de muren. Volgens hen is de constructie van dubbele muren toch niet sterk genoeg om de hoge muren te dragen.
Wie van u kan mij zeggen respectievelijk berekenen of de huidige constructie sterk genoeg is en zo niet wat er gedaan moet worden om deze sterk genoeg te maken. Indien de constructie niet sterk genoeg is, is een driesteens spouwloze muur dan één van de mogelijke oplossingen?
Dank voor uw moeite,
met vriendelijke groet,
Ger