dmx
Artikelen: 0

Druklijn boog

Druklijn = meetkundige plaats van de krachtpunten in een boogconstructie

In mijn cursus staat vermeld dat men op basis van de druklijn meteen kan zeggen in welke zones het krachtpunt buiten de centrale kern van de doorsnede valt (en waar een druknormaalkracht bijgevolg ook trekspanningen zal opwekken).

Men kent in eerste instantie de centrale kern toch niet?

Moet ik hier "meteen" niet zo letterlijk beschouwen?

Of is het wel degelijk onmiddellijk te zien?
jhnbk

Re: Druklijn boog

Druklijn = meetkundige plaats van de krachtpunten in een boogconstructie
Meer bepaald de meetkundige plaats van de aangrijpende punten van de resultante krachten in de boog.
Men kent in eerste instantie de centrale kern toch niet?
Wat is de centrale kern van een rechthoekig doorsnede?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
dmx

Wat is de centrale kern van een rechthoekig doorsnede?
een ruit met diagonalen b/6 en h/6 ?
jhnbk

Dat zijn de halve diagonalen. Indien de resultante van de snedekracht binnen de neutrale kern valt is de doorsnede volledig op druk en dus veilig. (Behoudens knik of verbrijzelen onder druk uiteraard)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
dmx

Maar de druklijn geeft toch de hartlijn weer?

Daar zie je toch niet welke vorm of hoe groot de dwarsdoorsnede is?
jhnbk

Zie hier pagina 14 figuur 2.4.
dmx

Het spijt mij, maar ik heb het nog steeds niet beet.

De druklijn verbindt de aangrijpingspunten van de resultante krachten in de boog?

Als je deze samen met de hartlijn tekent, kan je zien of de krachten aangrijpen in de centrale kern?

Ik zie de link echt nog niet :eusa_whistle:
jhnbk

De centrale kern hangt af van de vorm van de doorsnede en niet van de aangrijpende belasting. Je weet of kan deze berekenen voor elke doorsnede.
De druklijn verbindt de aangrijpingspunten van de resultante krachten in de boog?
Ja. Dat klopt.
Als je deze samen met de hartlijn tekent, kan je zien of de krachten aangrijpen in de centrale kern?
Als je druklijn dus meer dan h/6 van de hartlijn valt grijpt de resultante aan buiten de centrale kern. Zie ook die figuur 2.4
dmx

Ahja, ik denk dat ik het begin te zien:

Als je naast de hartlijn ook de 2 randen tekent, zal de druklijn altijd tussen die 2 buitenste randen vallen hé?

De druklijn toont dus in elke doorsnede de resulterende kracht in die doorsnede ten gevolge van alle uitwendige krachten die op de boog inwerken. Dus als deze op een afstand > h/6 van de hartlijn valt, zal deze tgv drukkrachten ook trek veroorzaken in die doorsnede (definitie centrale kern).

Juist?

(Alvast heel erg bedankt voor je hulp, jhnbk!)
jhnbk

Als je naast de hartlijn ook de 2 randen tekent, zal de druklijn altijd tussen die 2 buitenste randen vallen hé?
Ja/neen. De boog wordt dan als veilig beschouwd maar er zijn zeker situaties (bijvoorbeeld als er een zware auto over een boogbrug rijdt) waarbij de druklijn net buiten valt maar dan tijdelijk.
De druklijn toont dus in elke doorsnede de resulterende kracht in die doorsnede ten gevolge van alle uitwendige krachten die op de boog inwerken. Dus als deze op een afstand > h/6 van de hartlijn valt, zal deze tgv drukkrachten ook trek veroorzaken in die doorsnede (definitie centrale kern).
Klopt.
(Alvast heel erg bedankt voor je hulp, jhnbk!)
Graag gedaan.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”