Een kompasnaald wijst ongeveer naar de geografische noordpool.
Bevindt zich daar de magnetische noord- of zuidpool en hoe kun je dat weten???
Dus het kompasnaaldje dat naar het noorden wijst zou dan een zuidpooltje zijn! Dat moet met een proefje te bevestigen zijn.Een kompasnaald wijst altijd naar het magnetische noorden.
Je kaart met veldlijnen geeft hierop het antwoord: mocht je je aarde volledig vol tekenen, zonder kern, en je zou de veldlijnen projecteren op het aardoppervlak, zouden de veldlijnen noord-zuid gericht zijn. Je kompasnaald lijnt rich bijgevolg op langsheen deze lijn. De reden waarom er één punt bestaat dat als "magnetische noordpool" kan worden aangeduid, is omdat dit punt volledig in het verlengde ligt van de as in de kern die de N-Z aanduid. Dit is niets anders als een projectie van de veldlijnen op de aarde.Wat ik niet echt snap is waarom wijst de naald juist naar het noorden. ik bedoel de kern van de aarde is toch de magneet niet de gehele aarde ? het magnetische noorden is gewoon de plek waar die veldlijnen het sterkste zijn toch ?
Het is net andersom. Zo om de zoveel miljoen jaar draait heel het systeem eens op. Op dit moment is de noordpool een zuidpool.Dus het kompasnaaldje dat naar het noorden wijst zou dan een zuidpooltje zijn! Dat moet met een proefje te bevestigen zijn.
Ik heb het niet over ompolen!Het is net andersom. Zo om de zoveel miljoen jaar draait heel het systeem eens op. Op dit moment is de noordpool een zuidpool.
wat kalkoen bedoeld is denk ik dat op het moment de 'noordpool', het geografische noorden een zuidpolige lading heeft en de 'zuidpool', het geografische zuiden heeft een noordpolige lading. Dit wisseld om de tig jaar.thermo1945 schreef:Ik heb het niet over ompolen!
Noord en zuid trekken elkaar toch aan?!
In volgende video gaat het oa over ontstaan van Aarde en Maan,Bart schreef:...
Het magnetisch en geografische noorden liggen niet bij elkaar. Het magnetisch noorden ligt (meting 2005) op 82° 42′ 0″ N, 114° 24′ 0″ W
...
Heb je daar een bronverwijzing voor? Want een kantelende aardas lijkt me onvoorstelbaar...( geofysicus, Dr. Peter Olson van de John Hopkins University, stelde vorige maand in een wetenschappelijke publicatie dat het draaien van de polen en dus het kantelen van de aardas steeds dichterbij komt. )
volgens mij gaat het hier gewoon om een verwarde terminologie en zal de magnetische nood-zuidas een beetje met aard(rotatie)as verward worden. Ge nie altijd als een gebeten hond direct overal bronnen voor gaan vragen ook éh.Heb je daar een bronverwijzing voor? Want een kantelende aardas lijkt me onvoorstelbaar...
Nu, ik heb ook zitten zoeken naar een eventuele bron, maar ver ben ik niet gekomen. Het is dan ook niet echt een duidelijk bericht. "Het omklappen komt dichterbij'; dat is logisch, want het zal niet steeds verder weg gaan, de tijd heeft maar 1 richting. Het WK voetbal van 2050 komt ook steeds dichterbij. Anderzijds zou ik willen weten met hoeveel zekerheid hij zoiets kan voorspellen, als zoiets überhaupt al voorspeld kan worden. En over welke periode hij het heeft, want in de geofysica wil dichtbij soms iets anders zeggen dan in gewone mensentaal.volgens mij gaat het hier gewoon om een verwarde terminologie en zal de magnetische nood-zuidas een beetje met aard(rotatie)as verward worden. Ge nie altijd als een gebeten hond direct overal bronnen voor gaan vragen ook éh.