In het geval van zwartrijden is, voor zover ik weet, er ook nog een mogelijkheid tot strafrechtelijke vervolging waar een boete in de orde van 75 euro uit komt. Iemand die zonder kaartje in de bus gesnapt wordt, maar daar een zeer goede reden voor heeft, zou dus zijn verhaal bij een kantonrechter kunnen doen in een poging de boete te matigen oid.
Ik denk dat dit verschillende facetten heeft. Opstappen op een bus zonder een kaartje te kopen, dat lijkt mij op eenzelfde niveau te staan als een kledingstuk meenemen in een klerenwinkel zonder te betalen.
En dan denk ik dat er twee luiken zijn:
- wat contractueel is overeengekomen en waar nog aan dient voldaan te worden, door u bv. te onderwerpen aan de algemene voorwaarden dat gij één of andere som, dienst of goed dient te leveren, kan afgedwongen worden via een dwangsom of dergelijke. Als dit bv. op papier staat, zal de rechter ervoor zorgen de gerechtigde dat dit alvast krijgt. In het geval van de bus, zou dit kunnen zijn om toch nog het ticket te betalen en eventuele voorziene administratieve kosten op te hoesten.
- en ge kunt vragen om eventuele schade die ge daardoor hebt opgelopen, te vergoeden, zonder dat dit op papier staat. Als dit niet op papier staat, is dit interpretatie van de rechter. In het geval van de bus dan een schadevergoeding voor de vertraging, de werkuren van het buspersoneel om zich daar mee bezig te houden, gerechtskosten, ...
- en als dit strafrechterlijk is ingeschreven als zijnde één of andere misdaad, kan hier bovenop nog een straf volgen zoals voorzien in één of andere wet. Ik weet niet of zwartrijden een misdaad is, maar bv. in de klerenwinkel kan je diefstal aanroepen.
En in het geval van die streaker zou ik zeggen dat een zedenmisdrijf of exhibisionisme kunnen tellen als misdaad. Anderzijds, bv. in België is over de omheining klimmen bij de voetbal een misdrijf met een boete van 1000 euro en stadionverbod. Het mag zo privé zijn als je maar wil, als er een wet op bestaat, bestaat er een wet op. Je mag bv. ook niet gokken zonder vergunning, en het is niet omdat dit in huiselijke sfeer met onderlinge toestemming gebeurt, dat dit niet illegaal is. Een duidelijk typevoorbeeld is ook euthanasie: dit gebeurt met onderlinge toestemming. Als er echter een wet is die dat regelt, of een wet die moord verbiedt, dan ben je strafrechterlijk in fout als je niet de geldende regeltjes volgt.