Waarom ik denk dat deze discussies vaak fout gaan, is omdat de mensen verlangen dat de wetenschappers hun ding gaan verdedigen tov religie. Deze twee hoekstenen van de mens hebben niets met elkaar te maken. Je moet niet vanuit een religieus oogpunt naar wetenschap kijken, en niet met een wetenschappelijk oogpunt naar religie kijken.
Ik leg dingen in de wereld uit dmv wetenschap, ik geloof erin dat er niets meer is dan wetenschap, en ik voel mij daar perfect gelukkig onder. Iemand anders geloofd dat er meer is dan wetenschap. Beide is er evenveel voor te zeggen. Toen ik eens ging denken aan Occam's razor, (die stelt dat het meest simpele theorie altijd de oplossing is en je niet meer randvoorwaarden moet toevoegen dan strikt noodzakelijk), toen bedacht ik mij dat je dmv Occam's razor god overbodig maakt omdat je dan iets extra's toe moet voegen aan de wetenschap, en extra randvoorwaarde. Toen bedacht ik me, dat het voor iemand die geloofd in god juist een extra randvoorwaarde is om een god weg te denken, en dat je dus je best moet doen om god weg te denken. Het is allemaal waar je maar vanuit gaat. Voor beide standpunten is dus evenveel te zeggen.
Wetenschap is voornamelijk een vraag van hoe, en religie is meer de vraag van waarom. Die twee hoeven niet samen gevoegd te worden. Daarom zijn, mijns inziens, de discussies over intelligent design zo ingewikkeld. ID ontkent evolutie niet, het beantwoord meer de waarom vraag. Waarom is er evolutie, om uiteindelijk de mens te maken. Daar kan je in geloven of niet. Hoe dat gebeurt wordt beantwoord door evolutie, en dat is de hoe vraag en niet de waarom vraag.
Terug naar de discussie. Ik vind het wat kort door de bocht om de menselijke behoefte, om de wereld een betere plek te maken dmv wetenschap, in het perspectief te zetten van wat je achteraf weet. Simpel voorbeeld is dat ik suikerziekte heb. Zonder wetenschap, en met alle geloof in de wereld was ik nu bijna 4 jaar geleden dood gegaan. Het is door wetenschap dat ik nu leef. (geloof zou mij bijvoorbeeld kunnen helpen om beter met mijn diabetes om te gaan. Nu is mijn geloof wetenschap, alleen ze vervullen allebei een ander doel)
Nou wil ik helemaal deze discussie niet moeilijk gaan maken, of gevoelsmatig gaan maken met dit voorbeeld. Ik wil meer aangeven dat wetenschap er was om ons leven beter te maken. Van het vuur om je eten te braden, het wiel om meer dingen te vervoeren, akkers om groente te verbouwen, tot de nano technologie van vandaag. Je leeft nu 3 keer zo lang als toen je deed duizenden jaren geleden, en je hebt minder last van ziektes, meer eten, enz. enz.
De daarbij gekomen overpopulatie en de daardoor extra vervuiling is uitermate vervelend. En ik weet niet of die niet had plaats gevonden als we nu nog steeds in een grot zouden leven. We stonden immers een paar honderd duizend jaar geleden ook al bijna bovenaan de voedselketen, met onze mogelijkheid tot communicatie.
Ik denk dat mijn conclusie is dat ik de opmerking dat godsdienst nog nooit een probleem zou hebben opgelost van Roland, net zo onwaar vind als de opmerking dat wetenschap alleen maar de aarde naar de verdoemenis heeft geholpen. Ze vervullen allebei een andere rol in mens zijn. Ze zijn niet te vergelijken, anders hadden ze wel hetzelfde geleken. Ze sluiten elkaar niet uit, ze hebben alleen een andere mening op sommige momenten.
Zowel het geloof als de wetenschap zijn niets anders dan modellen zoals wij de wereld willen zien. Je kan de wereld zien als dat het in 7 dagen geschapen is, en je kan de wereld zien als 4.6miljard jaar oud. Maakt dat ene **** uit voor hoe de wereld zich gedraagt? Nee. Het zijn interpretaties door de mensen verzonnen en ze hebben allebei evenveel waarde. De gemiddelde vos in het bos zal door blijven leven.
In naam van geloof zijn fouten gemaakt, en zijn geweldige dingen gedaan. We hebben een normen en waarden besef grotendeels vanuit geloof mee gekregen. De maatschappijen zijn erop gebouwd. Maar er is ook oorlog om geloof gevoerd. Wetenschap heeft het leven een stuk makkelijker en comfortabeler gemaakt (ik zit nu in mijn verwarmde kamertje, achter de pc), maar wetenschap heeft ook vervuiling, voor een deel overpopulatie, wapens enz. mogelijk gemaakt. Beide geweldig en beide hebben ze hun nadelen.
Een laatste dingetje:
iemand die gelooft wordt gezien als iemand die irrationeel zou zijn, en dus per definitie incompetent is om de wetenschap te bedrijven
Ik snap wat je bedoelt, en ik vind dit een van de kwalijkste zaken die er is. Ik hoop dat je ziet, dat ik dat soort dingen niet zou willen zeggen. Einstein, Newton, Planck, enz. waren allemaal diep vrome mensen, en die hadden geen ENKEL probleem om geloof en wetenschap samen te laten gaan. Wetenschap is vanuit geloof ontstaan. Het is begonnen in de 16e en 17e eeuw, om de werken van god te verklaren. Om de prachtige wereld die god geschapen zou hebben te leren te verklaren.
Je moet oppassen, dat je niet elke fervente wetenschapper gaat beschouwen als neerpratende religie haters. Doorslaan naar de andere kant is altijd erg riskant. (ik zeg niet dat je dat doet overigens, het is meer een toon die ik opving uit je post, het nadeel van een forum blijft dat je geen intonatie hebt.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.