Packk
Artikelen: 0

Vormstijfheid

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met het leren van mijn vak Materialenleer, maar ik begrijp iets niet goed. Er staat dat de totale stijfheid van een voorwerp afhangt van de materiaalstijfheid en de vormstijfheid, en dat de materiaalstijfheid weergeeft hoe groot de kracht/spanning moet zijn om iets te vervormen. En de vormstijfheid de invloed van afmetingen op het verband tussen krachtwerking en vormverandering weergeeft, maar dat laatste snap ik niet goed.

Kan iemand mij uitleggen wat nu juist het eigenlijke verschil is tussen vormstijfheid en materiaalstijfheid?

Alvast bedankt
thermo1945

Re: Vormstijfheid

Kan iemand mij uitleggen wat nu juist het eigenlijke verschil is tussen vormstijfheid en materiaalstijfheid?
Als je een mast bekijkt, zie je dat die (vaak) opgebouwd is uit driehoeken. Dat heeft alles te maken met vormstijfheid. Een deur gemaakt van latten heeft een diagonale lat nodig om niet uit te zakken. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van het hout.

De materiaalstijfheid heeft alles te maken met de vervorbaarheid (elasticiteit) van het materiaal.
covrtray

Packk,

Ik weet niet in hoeverre je kennis over sterkteleer gaat, maar het is een gegeven dat je een doorbuigingslijn kan bekomen door je momentenlijn 2x te integreren en te vermenigvuldigen met een factor E*I. Hierin stelt E de elasticiteitsmodulus van het materiaal voor, zoals thermo1945 reeds beschreef, en I het traagheidsmoment van je doorsnede, je zogenaamde vormstijfheid.
Packk

Ik denk dat ik het nu eindelijk begrijp, bedankt thermo1945 en covertray.
oktagon

Nog wat om te leren:

In de sterkteleer komen formules voor ivm buiging en daarin wordt de stijfheidsfactor EI gebruikt,hoe groter deze is,des te kleiner is de buiging in elke situatie.

In die factor spelen 2 constanten een rol en wel de materialen-constante E,die voor elk materiaal is vastgesteld en bijv. voor staal veel hoger is dan voor hout of beton

en de vormconstante (ook wel profielconstante of traagheidsmoment) I,die afhankelijk is van de doorsnede van een draagelement als een balk,kolom,ed.

Deze E en I zijn meestal opgenomen in tabellen boekjes voor staalwerk ,de I is ook handmatig te berekenen als samenstelling van onderdelen van een balk met gebruikmaking van de eigen traagh.momenten van de delen en de zg.statische momenten ,dat zijn deeldsn * kwadraat afstand tov. de gezamenlijke zwaartelijn .

De in bericht #1 genoemde vormverandering slaat op de buiging van het belaste constructiedeel door de vermelde krachtwerking ofwel moment dat afhankelijk van de soort oplegging met een formule (uit een boekje) is te berekenen met gebruikmaking van belasting en lengte.
covrtray

covrtray schreef:Packk,

Ik weet niet in hoeverre je kennis over sterkteleer gaat, maar het is een gegeven dat je een doorbuigingslijn kan bekomen door je momentenlijn 2x te integreren en te vermenigvuldigen met een factor E*I. Hierin stelt E de elasticiteitsmodulus van het materiaal voor, zoals thermo1945 reeds beschreef, en I het traagheidsmoment van je doorsnede, je zogenaamde vormstijfheid.
Ik dien mijzelf te corrigeren:

moment /EI= tweede afgeleide van doorbuiging

Haast en spoed is zelden goed :S

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”