ddr3u
Artikelen: 0

Telefonisch contract

In november 2008 kreeg ik een telefonisch aanbod van Natuur-,wetenschap en techniek. Ze boden me een jaarabonnement aan voor ongeveer 50 euro. Hier ben ik met akkoord gegaan.

Echter een jaar later, kreeg ik een factuur opgestuurd om opnieuw voor een jaarabonnement te betalen. Blijkbaar stond er in de welkomstbrief, dat ik bij mijn eerste tijdschrift kreeg, dat het hier ging over een contract tot wederopzegging. Maar tijdens het telefonisch gesprek werd hier niets over gezegd. Ze hebben deze factuur voor een nieuw jaarabonnement zo laat opgestuurd, dat ik dit contract ook niet meer kan opzeggen! Nu moet ik opnieuw voor een heel nieuw jaar betalen, ook al wil ik dit niet! Hierbij komt nog dat de prijs veel duurder is geworden!

Ik vind dat dit niet kan. Ik ben alleen akkoord gegaan met het telefonisch aanbod. Hierin werd niet vermeld dat het ging over een contract tot wederopzegging.

Kan iemand vertellen wie hier juist is? Moet ik opnieuw, volgens de wet, betalen voor dit jaarabonnement?
klazon
Pluimdrager

Re: Telefonisch contract

Ik zou gewoon niet betalen. Ze hebben je een jaarabonnement aangeboden, dan is dat dus voor 1 jaar. Als zij dat willen verlengen is dat hun probleem.

Ik heb zelf eens een gratis jaarabonnement gewonnen. Was ook in de veronderstelling dat het na een jaar vanzelf over zou zijn. Maar na dat jaar stuurden ze me ook een factuur voor het vervolg. Daar heb ik domweg niet op gereageerd, met als achterliggende gedachte: als ze me vragen waarom ik niet betaal, dan zal ik ze wel uitleggen wat mijn opvatting is. Maar ze hebben me nooit iets gevraagd, en na een paar maanden hield het vanzelf op.
Benm

Wat er precies telefonisch is besproken is altijd lastig na te gaan, maar als je een jaarcontract hebt afgesloten, dan is zonneklaar dat dat na een jaar verlopen is en voor verlenging een nieuw contract moet worden afgesloten. Een eventuele brief waarin dat vermeld stond heeft denk ik weinig waarde: ze hadden er bij wijze van spreke ook in kunnen zeggen dat je 1000 euro moet betalen voor het volgende exemplaar oid, maar jij bent nooit met de inhoud akkoord gegaan.

Ik zou ze een brief sturen waarin je je standpunt uitlegt, en duidelijk aangeeft niet van zins te zijn het bedrag te betalen. Eventueel kun je vragen of zij bewijsstukken kunnen overleggen waaruit blijkt dat je wel betalingsplichtig bent.

Domweg niet betalen kan natuurlijk ook, en waarschijnlijk krijg je dan uiteindelijk ook je gelijk, maar het kan een hoop romslomp opleveren die je met 1 brief kunt voorkomen.
Victory through technology
ddr3u

Ik had al een e-mail gestuurd waarin ik alles uitgelegd heb. Hierop heb ik een antwoord gekregen waar men sprak over die welkomstbrief. Hierop heb ik geantwoord dat er enkel een telefonisch contract was waar men niets gezegd heeft over een contract tot wederopzegging. Ik heb hierop nog steeds geen antwoord ontvangen.

Onlangs heb ik opnieuw een nieuw nummer ontvangen, ook al heb ik die factuur nog steeds niet betaald.
Jeanmens

Bij problemen kun je het beste zeggen dat je geen enkele overeenkomst telefonisch hebt gesloten

met de tegenpartij.Dit volhouden van het begin tot het einde.
Ger

Liegen dus? Lijkt me geen goed advies. Gewoon eerlijk blijven, je staat immers in je recht. Als ze je echter betrappen op een leugen ben je een stuk verder van huis.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Jeanmens

De bedoeling van het telefonisch contact is tot een overeenkomst te geraken.

Zonder dat de consument volledig inzicht heeft in de aangegane verplichtingen.

Teneinde misbruik te voorkomen is het momenteel mogelijk in het - Bel me niet register-

opgenomen te worden.

Terug naar “Rechtswetenschappen”