Ik heb wat hulp nodig bij het berekenen van balkdikte voor een vliering.
Het is voor een vliering van 2.5 meter bij 5.7 meter. De balken overspannenen de 5.7 meter omdat ze dan op kalkzandsteen gemonteerd kunnen worden met raveelijzers. De HOH afstand is 40cm.
De balken worden in het midden ondersteund door een dwarsbalk.
De vliering wordt betimmerd met underlayment (past net over de breedte).
Ik ben aan de slag geweest met Forbago maar ik kom er als niet bouwkundige niet helemaal uit. Kan iemand voor mij de dikte en breedte van de balken berekenen ??
FORBAGO is alleen voor liggers op twee steunpunten.
Jouw constructie wordt er een op drie steunpunten,waardoor het grootste moment in het midden op de dwarsbalk komt en wel 1,25 ql2,waarbij de l dus de halve overspanning betekent.
Wil je FORBAGO inschakelen dan kun je een lengte moeten gebruiken van 1,25 * 5,70m/2 =3,56 mtr en dat opgeven als overspanning voor je balk.
De hoh-berekening moet je bepalen afh. van de vloerplaten,er rolt wrs een grotere afstand uit dan je opgegeven 40 cm;ook weer een factor 1,25 door dat platen zelf een overspanning hebben van 120 cm of een verdere veelvoud van 60 cm en er dus lasten optreden als bij een ligger op 3 of meer steunpunten,zie dus de vraag in het programma.
Kwaliteit en dus opgave van je hout moet jezelf bepalen,alsmede het draagvermogen van je draagbalk,die dus ook per strekkende mtr 3,56 meter vloerbelasting krijgt.
Hieronder zie je een concept,probeer Forbago dan zelf uit,dus bekijk alles goed en zie dus wat de veronderstelde lasten en spanningen zijn:
Object no:wsf
02-16-2010
Spant no:1
OKTAGON-SOFTWARE
Programma BAGO.bas dd.26.08.1993
voorl. correctie dd.12.04.1997
voorl. correctie dd.27.08.2000
Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!
Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen
1 kN = 100 kg!
Balk/gording van #k;HeA-en IPe-prof en hout
Basis:doorbuiging f=L/500,L/333 resp.L/250
rekenwaarde vloeigrens :
#k Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2
HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe -hoog,, Fe 360 : 235 N/mm2
Raatligger,geen tu.lpl.
rekenwaarde houtsterkte:
Hout naturel K18 18*.70: 12.6 N/mm2
Hout gelijmd K24 24*.70: 16.8 N/mm2
Belastingfactor-start : 1.2-1.5
Platbalken met eg/wind/sneeuw/pers.
Gordingen met idem
Vloerbalken met vloerbelastingen
Liggers op 2 steunp.of Gerberliggers
Stalen plat-(spant)balk op sterkte
Stalen balk op 2 stp.tbv.muur,vloer, ed.
Vloer-/platbalk-/gordinglengte in mtr : 3.56
Vloer-platbalk-/gording h.o.h. in mtr : .44 .4
Rekenwaarde hoh G kan groter zijn dan
gekozen door plaatveldbelastingen G1
Vloerbelasting(incl.eg.0.40 kN/m2) in kN/m2 : 1.1
Totale belasting haaks dak/vloer in kN/mtr1 : .484
Ligger op 2 steunpunten
Puntlast TGB1990-8.2.3.2/8.2.5.3 NIET maatg.
Deze berekening is niet volgens TGB wegens
tijdelijk laten vervallen van puntlasten van 2,3,7 KN
Drie-velds-sporen-of dakelementenoverspanning
Balkbreedte naturel houten balk/gord. in cm : 5.8
M haaks vloer/dakvlak -Mx- in kNm : .7667528
IX-benodigd-naturel hout bij F=L/250 in cm4 : 788.5627
WX-benodigd-naturel hout bij sterkte in cm3 : 79.10941
Benodigde balkhoogte-naturel in cm-doorb. : 11.74336
Berekende balkhoogte-naturel in cm : 12.1
WX-aanwezig naturel in cm3 : 141.5297
IX-aanwezig naturel in cm4 : 856.2546
Doorbuiging in mm : 13.13526
Doorbuiging in relatie tot de lengte : 3.68968E-03
Vooraleer ik aan het rekenen sla, had 'k graag toch wat meer informatie gewenst. Bijvoorbeeld gewichten van wat op vliering en zo komt, materiaalkeuze van de balken... Een schetsje was ook leuk geweest.
De vliering wordt afgewerkt met 18mm underlayment en wordt gebruikt als bergvliering maar moet wel het gewicht van een persoon (moi, 110kg) kunnen dragen. De vliering is niet beloopbaar, aangezien de stahoogte 110cm is zal ik moeten kruipen.
Ik was terughoudend om forbago te gebruiken omdat volgens mij de middenbalk ook doorzadelt en de puntbelasting varieert per balk. Of wordt dat verwaarloost om de berekening eenvoudig te houden ??
Ik had het plan om balken van 70*170 mm te nemen, HOH 40cm. Dus als ik de waardes hier zie dan moet ik daar redelijk mee wegkomen.
Het doorzadelen,zoals je dat noemt (wrs.doorbuiging) is niet van invloed op de doorbuiging van de vlieringliggers,wel op de doorbuiging van het totale vliering-vloerval tpv. de doorgezadelde ligger.
Krijgt die toch niet teveel belasting,was die al niet teveel belast,is hij/zij onderdeel van een dakconstructie (trekbalk?)
De gekozen liggers van 70* 170 zijn "ansich super!"
De dwarsdrager is geen onderdeel van de dakconstructie. Het dak is ongeschikt hiervoor.
De dwarsdrager steunt op twee pilaren direct op de betonvloer.
De vliering zal dus aan twee zijdes aan kalkzandsteen verankerd worden en in het midden van de 5m70 middels een dwarsdrager op de betonnenvloer steunen.
Trouwens, puur uit interesse. Ik vind Constructie en Sterkteleer wel erg interessant. Zelf heb ik toegepaste natuurkunde gestudeerd dus een deel van de berekeningen komen mij wel bekend voor. Hoe zou ik me meer kunnen verdiepen in de Constructie en Sterkteleer ?? Welke boeken zijn aan te bevelen ?