Heb ik dan geen recht op een vergoeding van de gemiddelde uren die er gemaakt zijn? Want ik heb daar toch wel een behoorlijk aantal uren gemaakt. Mij gaat het niet zo zeer om het geld, ja natuurlijk aan de ene kant wel maar het zijn gewoon geen grondige redenen voor ontslag op staande voet toch?
In wezen ben jij niet heel duidelijk.
Wat is ontslag
op staande voet?
2 mogelijkheden:
- De werkgever ontzegt je verder toegang en verwacht geen werkzaamheden meer, maar blijft gebonden door de contractuele voorwaarden, die hier nog steeds bestaan door stilzwijgende verlenging (normaal tot 3 x toe, maar kan door CAO tot 5 x gaan) daarna wordt het automatisch een contract van onbepaalde duur. Dit betekent dat jij nog steeds recht hebt op betaling van je gemiddelde gewerkte uren tot het aflopen van het stilzwijgend verlengd contract.
Dit is trouwens de reden dat hij je wil verleiden tot het tegentekenen van een ontslagbrief.
- In feite is ontslag op staande voet meer een volksmond-uitdrukking voor ontslag om zwaarwichtige redenen.
Op dat ogenblik verdwijnt elke verdere verplichting van de werkgever (behoudens finaliseren van wat dingen) en jouw rechten.
Hiervoor hoeft hij jou geen opzeg te laten tegentekenen, omdat hij juridisch gezien jou éénzijdig in gebreke stelt inzake jouw verplichtingen en/of uitvoering van je contractvoorwaarden of zwaarwichtige tekorten. Dit moet hij (aangetekend = België) schrijven binnen een bepaalde periode (kwestie van 1 of 2 dagen + eventueel weekeinde, niet gecheckt nu).
Je moet eens duidelijker zijn in de definitie/onderscheid van op staande voet, en ontslag om zwaarwichtige redenen.
En ontslag om zwaarwichtige redenen kan je natuurlijk ook aanvechten voor de rechtbank.
Naar mijn gevoel klopt er niets van wat je werkgever nu doet en zoek je best steun bij een rechtswinkel of vakbond of hoe dit ook werkt in Nederland. Voor mij voelt dit een beetje als intimidatietechnieken aan langs werkgeverszijde.
Advies: schrijf nu reeds een brief waarin je je verrassing uitdrukt, dat je dit verder wenst na te zien, maar dat je je niet akkoord kan verklaren met de gemelde opzeg en de werkwijze zoals je nu tot je uiterste verbazing en spijt hebt dienen te ervaren. Stel dat je nog steeds ter beschikking staat voor uitvoering van het contract, maar dat de huidige situatie het je zeer moeilijk maakt om juist te weten welke houding hierin aan te nemen, en dan ook graag officiële reactie zou krijgen in functie van jouw vraagtekens.
Ik zou zo'n brief aangetekend versturen.
Trek het je niet aan dat je de details nog niet kent of begrijpt,
blijf vriendelijk en beleefd in die brief en vertel geen letter meer dan noodzakelijk (dus geen onnodige verhaaltjes, vage veronderstellingen, bedekte beledigingen, verontwaardiging of agressie die tegen jou kunnen gebruikt worden).
Zoek dan verder hulp.
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=15316