nujij
Artikelen: 0

Amateurvideo vanuit heliumballon in de stratosfeer

Amateur-fotograaf Robert Harrison uit de UK had niet meer dan €500 nodig om fantastische ruimte-foto's te maken waar zelfs NASA jaloers op is geworden. Met niet meer dan een goedkope Canon-camera, een helium ballon en een gps-unit (om de camera terug te vinden) maakte Harrison de mooiste foto's op 20 km hoogte.

Voor foto's & video zie:

http://zadan.nl/z2224
DePurpereWolf

Re: Amateurvideo vanuit heliumballon in de stratosfeer

Erg knap gedaan, ik vraag me af of je zomaar helium balonnen mag oplaten.
Jan van de Velde
Moderator

Ik vraag me vooral af waarom de NASA hier jaloers op zou zijn. Leuke plaatjes, al helemaal voor een amateur, maar wat is de wetenschappelijke waarde ervan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Spitfire28

Erg knap gedaan, ik vraag me af of je zomaar helium balonnen mag oplaten.

Ik had gelezen dat hij telkens de toestemming moest vragen aan de luchtvaartinstanties.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Bart

Ik had gelezen dat hij telkens de toestemming moest vragen aan de luchtvaartinstanties.

Dat klopt. Als je iets boven een bepaalde hoogte wil doen (ballon, raket, ultralight vliegtuig, modelvliegtuig, etc) , dan heb je daar toestemming voor nodig. Het verschilt van land tot land waar deze grens ligt. Zo uit het hoofd, in Nederland ligt deze grens op 3500 voet (ongeveer 1 kilometer).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Benm

Mooi gedaan inderdaad.

De video in de bron spreekt trouwens van 35 mijl, das eerder 50 dan 20 kilometer... en lijkt ook beter te kloppen met de fotos.
Victory through technology
317070

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
kleine fysicus

Hier een lang filmpje hoe dat in zijn werk gaat.
Dit doen we toch al jaren?
Hmm geen idee. Op youtube zijn in ieder geval veel filmpjes te vinden!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Benm

Uiteraard zijn er al heel lang mensen die dit doen, ik zie de nieuwswaarde ook niet zo in... maar het levert wel prachtige plaatjes op :eusa_whistle:

Normaliter krijg je nooit een blik hoger dan een kilometer of 13, en dat is toch een heel stuk minder spectaculair dan 50 kilometer.
shimmy

In Nederland is dit zonder toestemming inderdaad illegaal. Met de luchtvaart voorschriften op schoot zie ik dat je nog best een onbemande ballon mag oplaten als je maar meer dan 8 kilometer van luchtvaartterrein bent verwijdert (gek genoeg ongeacht de grote van de ballon) alleen mag je er dan nooit een hard voorwerp aan hangen.

Bovendien is er dan ook nog deze:

Fotograferen boven het Nederlands rechtsgebied,..., is zonder vergunning van het ministerie van Defensie verboden. Uitzondering wordt gemaakt voor fotograferen uit luchtvaartuigen die worden geexploiteerd voor het vervoer van personen en goederen....

Behalve in bovengenoemde gevallen mag nooit een fototoestel in een luchtvaartuig worden meegevoerd.
Benm

Formeel zal het niet mogen, maar eerlijkgezegd zou ik het daarom ook niet laten.

Wetgeving die fotograferen verbied zal bedoeld zijn tegen spionage, iets waarvan vrij duidelijk zal zijn dat het niet de intentie is.
shimmy

Dat voor wat betreft de spionage. Maar je staat wel raar te kijken als (ik geef toe, de kans is niet groot als je het maar 1 keer probeert), je een vliegtuig weet te treffen met jouw experiment. Die ballon zelf blijft keurig op de ruit plakken of wordt opgebrand in de motor, maar de Canon gaat dwars door de ruit en de motor zal hem ook niet lekker vinden.
Jan van de Velde
Moderator

Wetgeving die fotograferen verbied zal bedoeld zijn tegen spionage, iets waarvan vrij duidelijk zal zijn dat het niet de intentie is.
Bedenk wel dat in zulke gevallen meestal gedacht wordt in de trant van "shoot first, ask questions later".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
benb

-- nieuw topic samengevoegd met bestaand topic --

Vader en zoon maakten een heliumballon en hingen daar een camera in en stuurden vervolgens deze de ruimte in. Deze haalde een hoogte van 19 mile.

http://gothamist.com/2010/10/02/video_spac...d_from_newb.php
nothing will change without a rebel

Terug naar “Ruimtevaart”