Besten,
Jullie zullen het allemaal gehoord hebben: drastische antibioticavermindering in de veehouderij moet gedaan worden om bacterieresistentie bij mensen te voorkomen. In 2011 moet het antibioticagebruik met 20% zijn afgenomen t.o.v. 2009, zegt mevr. Verburg bij de presentatie van het rapport Berenschot.
http://www.allepersberichten.nl/persberich...bioticagebruik/
Dat klinkt in eerste instantie goed. MRSA, een tijd geleden in het nieuws, is antibioticaresistent en dus "onbehandelbaar". Een slechte zaak, want bij grootschalige uitbraak kijkt de medische wereld hulpeloos toe (met de handen in de haren). Geen grootschalig antibioticagebruik staat voor LNV gelijk aan geen resistentie voor antibiotica bij mensen.
Maar draaien wij zo niet wel heel makkelijk om het echte probleem heen? Hét probleem is m.i. nog steeds dat veel te veel dieren op een veel te klein oppervlak staan. Een grote kwekerij voor bacteriën dus, naast dat het (toch met name bij de kippen) buitengewoon dieronvriendelijk is. Bij MKZ zijn gigantisch veel evenhoevigen doodgemaakt t.b.v. de economie, terwijl een koe best kan uitzieken (vroeger werd dit ook gedaan, mijn opa had wel eens MKZ en zijn koeien werden gewoon beter).
Bij een uitbraak van e.e.a. op een boerenbedrijf zal in de toekomst dus nauwelijks nog preventief antibiotica gebruikt worden, want sommige boeren stoppen definitief met antibiotica gebruik. Goede zaak zegt Verburg. Maar vindt er nu grootschalige sterfte plaats bij zo'n boer door e.o.a. bacterie dan gaat de boer wel mooi drie maal over de kop (failliet!).
Zetten wij nu minder dieren op een groter oppervlak dan lijken mij de risico's veel kleiner. Er zijn al meer boeren die hiervoor kiezen, maar zelfs in de geitenhouderij vindt er nog steeds schaalvergroting plaats. Lijken mij negatieve ontwikkelingen.
Wat denken jullie hierover? Hoe gaan wij ons in de toekomst wapenen tegen deze problemen? Wat moet de politiek in deze tijden van crisis en bezuiniging doen? Simpelweg reguleren van antibioticagebruik (Berenschot!) of de wetten aanscherpen die stellen dat een boer met zus-en-zoveel grond niet meer mag hebben dan zus-en-zoveel dieren (met als bijkomend probleem dat "boer"-zijn duurder wordt, ook voor overheden)?
Fijne Pasen,
bartelomeus