Jan van de Velde schreef:Vraagje:
Nu onderscheidt hij ook al automatisch de coëfficiënt 2 van de index 2 in bijv 2H2O.
Aan de code {2+} voor lading van ionen is mogelijk ook nog wel wat automatisch te doen, omdat een computer een plus of min met een cijfer er direct voor zou moeten kunnen herkennen en dan teken en voorgaand cijfer (dat is voor ladingen nooit groter dan 9) in superscript plaatsen. Het lijkt me dat het dus ook te doen moet zijn om 2SO42- automatisch weer te geven als 2SO42- ?
Ik had ook een script die zo werkte, maar die was niet helemaal correct en N
22 (over de tien) werkte niet. Toen heb ik een nieuwe gemaakte die werkte met ladingen tussen haakjes, bijv. (2+), maar dit heb ik verandert naar de curly brackets, {}. De reden is dat het zo makkelijker werkt (programmeren) en duidelijker is (vind ik). Latex werkt ook met curly brackets.
Je kan met curly brackets ook de + of - weg laten of makkelijker andere dingen in sup zetten, zoals dit doen H2O{H2O} geeft H
2O
H2O
Het huidige script werkt op basis van kijken naar wat er voor staat (als toegestaan element of afkorting dan mag het omlaag) en de curly brackets (dan mag omhoog). Beter zou zijn als het volgens generieke grammatica werkt (BNF), maar dat is best wat werk om te maken en op deze simpele manier werkt het ook.
Het handigste zou zijn als er inderdaad een formule tag komt, bijvoorbeeld [formule]H2O[/formule] of [f]H2O[/f], maar dit is voor mij moeilijk in te voegen omdat het via php moet en het forum post verwerkingssysteem etc. Als jullie forum programmeurs weten hoe dat werk, dan is dit misschien de kortste klap. Handiger voor mij zou zijn als ik zo'n klein snelvenstertje maak waar je gewoon 2H2 + O2 -> 2H2O intikt en dan op invoegen klikt. De ingevoegde text heeft dan al bekende codetags als [sub.] etc. Zo wordt alles via javascript gedaan (waar het script nu ook mee werkt).
edit: er zitten nog wel paar haken en ogen aan mijn script. zo zie ik net dat ik bijvoorbeeld vergeten ben de x toe te laten in een formule. bij deze formule is dat nodig: TiO(NO
3)
2 · xH
2O
zulke dingen moet eerst nog wel opgelost worden, door testen denk ik,