Simpelweg een gedachte-experiment: Stel we nemen een balk, die geen veerkracht bezit. Dus hoe je hem ook inslaat of indrukt hij zal niet vervormen of enige vorm van veering vertonen. Stel dat deze balk de zelfde lengte is, als de lichtsnelheid in één seconde aflegt. Zet vervolgens precies in het midden een balk, die ook geen vorm van vervorming of vering vertoont. Je hebt nu een hefboom. Stel dat wij met een immense kracht, de balk naar beneden slaan, met welke snelheid gaat het andere einde van de balk dan omhoog? De lichtsnelheid? No problem. In mijn ogen.
Maar nu stellen we dat de balk 4 keer de afstand die de lichtsnelheid in een seconde aflegt is. Het materiaal van de balk, en het onderspit (die de balk ondersteunt), de zelfde eigenschappen dragen. En we slaan ook met een factor 4 van de kracht op de balk. Gaat het uiteinde dan nog steeds met de lichtsnelheid omhoog? Dat kan toch niet, want dan blijft een deel liggen, gaat na 2 seconden pas het bovenste deel omhoog? Dan vertoont de balk toch wel veering, vervorming? Namelijk als de balk geen vervorming heeft, dan zal hij toch impliciet omhoog moeten gaan. Direct?
Ik hoop dat mijn gedachtegang een beetje duidelijk is, ik probeer hier enkel een contradictie aan te tonen.