Beste,
Ik heb vandaag te horen gekregen dat de wet van newton niet klopt. Dit is al volgens degene ongeveer 6 maanden geleden bewijst.
Klopt dit? Of klopt de wet gewoon wel? Ik weet niet precies over welke wet het gaat... :S
MVG,
Moderator: physicalattraction
Probeer daar eerst maar eens achter te komen. Newton heeft meerdere wetten geformuleerd. Je moet dus eerst weten over welke wet het precies gaat voordat er iets over gezgd kan worden.Ik weet niet precies over welke wet het gaat...
Je haalt hier een aantal zaken door elkaar. De zwaartekracht speelt alleen een hoofdrol in de algemene relativiteitstheorie, maar niet in de speciale relativiteitstheorie. In de speciale relativiteitstheorie zijn de (klassieke)bewegingswetten van Newton niet meer geldig omdat je te maken hebt met snelheden in de buurt van de lichtsnelheid.De algemene zwaartekracht wet van Newton geldt bijvoorbeeld niet bij hoge snelheden. Want dan komt de relativiteit om het hoekje piepen. Voor alle huis tuin en keukentoepassingen is er geen probleem.
Maar als je de Newtoniaanse limiet neemt in je geodetische vergelijking stel je weldegelijk datJe haalt hier een aantal zaken door elkaar. De zwaartekracht speelt alleen een hoofdrol in de algemene relativiteitstheorie, maar niet in de speciale relativiteitstheorie. In de speciale relativiteitstheorie zijn de (klassieke)bewegingswetten van Newton niet meer geldig omdat je te maken hebt met snelheden in de buurt van de lichtsnelheid.