Ik heb het volgende probleem,
Dry Ice wordt in de luchtvracht gebruikt om goederen koel te houden,
In dit geval staat alle dry ice informatie duidelijk op de luchtvrachtbrief, deze info wordt aan de capitain, loadmaster, lader-lossers, volgende luchthaven (transit of eindbestemming) doorgegeven zodat iedereen weet dat de cargoruimten
van het vliegtuig slecht mogen worden betreden nadat alle dry ice gassen uit het toestel zijn verdwenen. Door de zwaartekracht, kun je bij opening van de cargodeur de dry ice gassen zo uit het toestel zien komen..., en kun je visueel vaststellen wanneer het veilig is om de cargoruimen binnen te gaan.
Echter, expediteurs, verpakken de vracht niet alleen met dry ice, ze plaasten soms ook een "keep cool instructie (bev. : keep cool between 2 and 8 Celsius) op hun luchtvrachtbrief. Dit houdt in dat je de vracht in een koelruimte moet plaatsen. (Soms is de vracht ook voorzien van temperatuur registratietoestellen, die in het ganse traject nagaan of die goederen inderdaad koel zijn opgeslaan)
De goederen voorzien met dry ice en een "keep cool"-instructie, worden in een koelruimte geplaatst. Staan ze daar een lange tijd, dan hopen de dry ice gassen zich in deze gesloten ruimte op en worden ze (denk ik) door de frigo-motoren nog eens rondgeslingerd.
De vraag is, hoe kun je weten wanneer het veilig is om de koelruimte te betreden? M.a.w., wanneer ben je zeker dat alle dry-gassen uit de koelruimte zijn ? Me mogen immmers niet in een zone van dry ice gassen komen, want dat betekent ook een zuurstofloos gebied...
1) je zet de frigomotoren af zodat de dry-ice gassen niet meer worden rondgeslingerd ?
2)Je laat de deur v/d koelruimte wijdt open staan zodat de gassen uit de gesloten ruimte kunnen (er is geen
hoogteverchil ..., dus ik vermoed dat er wat tijd nodig is aangezien er in dit geval de zwaartekracht iets minder invloed heeft, dan wanneer de gassen zich in het vliegtuig bevinden)
3) je verwijder je van de ingang zodat je niet in de dry-ice gassen terecht komt..
4) en je wacht ...tot...alle dry-ice gassen uit de koelruimte zijn...
M.a.w hoe kun je veilig omgaan met dry-ice goederen die zich in koelruimtes bevinden?
Dank.