Regelmatig verbaas ik mij over het feit dat mensen die niet met hun hoofd op TV willen komen toch op TV belanden, hooguit met een wazige vlek voor hun hoofd. Ik kan me echter voorstellen dat bij een programma als Wegmisbruikers, mensen nog voldoende te identificeren zijn door vrienden, familie en omstanders. Persoonlijk zou ik dat niet willen, zou ik nogal boos worden op de cameramannen, cq journalisten, wat het programma uiteraard hilarischer maakt en ik mijzelf nog meer ten schande voel gesteld.
Ik vroeg mij daarbij af, heeft nieuwswaarde hierbij een groter belang dan de private waarden? Dat wil zeggen dat als ik zou eisen dat mijn gedeelte niet wordt uitgezonden, dat je dan bij wijze van gek wordt aangekeken en je de volgende dag toch met je hoofd op TV komt (hooguit bevlekt)! Is dat zo? Kunnen ze werkelijk zonder problemen jouw fragment uitzenden? Exact dezelfde vraag stel ik naar aanleiding van Lucia de B. De vrouw is onschuldig verklaard maar wel ontzettend vaak op film gezet en uitgezonden. Kan men zich daar niet tegen verweren?
Voorbeelden van programma's waar ik op doel:
Smeerlappen ontmaskerd
De politie op je hielen
Wegmisbruikers
Op de bon
Blik op de weg
Das je goed recht
Dan heb ik nog een laatste vraag:
Stel je word aangeklaagd door iemand bij de Rijdende Rechter. Kun je dan weigeren mee te werken en wordt de rechtzaak dan opgeschort of niet uitgezonden?