Inderdaad, dit wordt niet geschaald. Vooralsnog heb ik hier geen oplossing voor, wat niet zegt dat er geen oplossing voor te maken is. Als workaround zou ik willen voorstellen dat je het probeert op te knippen over meerdere regels, dat komt misschien de leesbaarheid ook nog wel ten goede.
Voor sommen en producten is dat nog wel te doen, maar het gaat eerder de onderstaande richting op. Omdat hierin nog niet alles ingevuld en uitgewerkt is, kan de uiteindelijke formule nog makkelijk drie keer zo lang worden.
\( d = 2 . R . \arcsin \sqrt {\sin^2 \left ( \frac{\varphi_B - \left ( \arcsin (\cos \left ( 2 . \arccos \left ( 1 \, - \, \frac{\frac{h}{R}}{ \frac{(R + h) \, \gamma M }{ R^4 \, \Omega^2 \cos^2 \varphi_B } \, - \, 1 } \right ) \right ) \, . \sin \varphi_B) \right )}{2} \right ) + \cos \varphi_B \, . \, \cos \left ( \arcsin (\cos \left ( 2 . \arccos \left ( 1 \, - \, \frac{\frac{h}{R}}{ \frac{(R + h) \, \gamma M }{ R^4 \, \Omega^2 \cos^2 \varphi_B } \, - \, 1 } \right )\right ) \, . \sin \varphi_B) \right ) \, . \, \sin^2 \left ( \frac{\Omega . \tau \, - \, \arctan \left (\frac{\tan \left ( 2 . \arccos \left ( 1 \, - \, \frac{\frac{h}{R}}{ \frac{(R + h) \, \gamma M }{ R^4 \, \Omega^2 \cos^2 \varphi_B } \, - \, 1 } \right ) \right ) }{\cos \varphi_B} \right )}{2} \right )} \)
Als ik dat van te voren geweten had, was ik daar natuurlijk niet aan begonnen.
Maar ik houd er ook niet van te stoppen, nu het eind van de klus duidelijk in zicht is. Ook lijkt het mij wel aardig om na afloop te kunnen bekijken hoe de complete formule eruit ziet.
Edit: Ik zie dat de voorbeeldformule er wel helemaal opstaat, zou het dan toch gaan?