Kunnen alle landen ter wereld tegelijkertijd een staatsschuld hebben?
Zo ja, hoe is dat probleem op te lossen?
Moderator: Rhiannon
Daar zit nou net het knelpunt. Ik weet niet hoe groot de Nederlandse staatsschuld nu is, maar ik heb een aantal jaren geleden vastgesteld dat die toen zo'n 20.000 euro per inwoner was. Waaruit ik concludeer dat we dat niet meer kunnen opbrengen. Dus de staatsschuld is uit de hand gelopen.De overheid moet er alleen op toezien dat de schuld niet te ver oploopt waardoor de kosten van de schuld tever oplopen.
Dat zijn te eenvoudige conclusies. In België is dit (als je het zo uitrekent) nog VEEL erger. Anderzijds is een groot deel van de staatsschuld van België in Belgische handen. Begrijp je? Het is o.a. om die reden dat België nog niet afgeschreven is uit de EU.Daar zit nou net het knelpunt. Ik weet niet hoe groot de Nederlandse staatsschuld nu is, maar ik heb een aantal jaren geleden vastgesteld dat die toen zo'n 20.000 euro per inwoner was. Waaruit ik concludeer dat we dat niet meer kunnen opbrengen. Dus de staatsschuld is uit de hand gelopen.
Dit kan ik niet volgen. Eerst zin klopt taalkundig niet.Dus misschien bedraagt de schuld wel 20.000 euro per inwoner, maar moet de staat Nederland iedere inwoner nog 19.900 euro. Moest dit zich allemaal in 1x moeten oplossen, zou iedere Nederlander Nederland 100 moeten geven. En dus geen 20.000.
Hij lijkt me taalkundig nochtans te kloppen, hoorDit kan ik niet volgen. Eerst zin klopt taalkundig niet.
Op dit moment: sinds 1930 is de nederlandse staatschuld wel heel erg hoog: 380 miljard staatsschuld, 35 miljard thans tekort, 5 miljard gereserveerd voor griekenland: nederland staat 420 miljard in het rood. Gisteren kondigde Zalm aan dat de 30 miljard steun aan abnamro waarschijnlijk niet terugbetaald gaat worden.Ger schreef:Ja hoor. Een staatsschuld hoeft niet te betekenen dat een staat schuld heeft bij een andere staat, maar kan ook betekenen dat de staat schuld hebt bij bedrijven zelfs particulieren. Meestal gebeurt dat door middel van obligaties.
Het hoeft ook geen probleem te zijn. Een (beperkte) staatsschuld kan nuttig zijn om bepaalde knelpunten in een land (versneld) aan te kunnen pakken. De overheid moet er alleen op toezien dat de schuld niet te ver oploopt waardoor de kosten van de schuld tever oplopen.
Kan kloppen (heb de cijfers niet bij de hand) maar zoals 317070 hierboven al zegt en ik ook in het bericht dat jij quote: als de schuld een schuld is aan de eigen bewoners, is dat niet zo'n ramp.Op dit moment: sinds 1930 is de nederlandse staatschuld wel heel erg hoog: 380 miljard staatsschuld, 35 miljard thans tekort, 5 miljard gereserveerd voor griekenland: nederland staat 420 miljard in het rood.
Zoals wel vaker gezegd: let goed op met wat je overneemt uit je bronnen. Er is een groot verschil tussen "30 miljard die waarschijnlijk niet terugbetaald wordt" en het ware verhaal: Het zal lastig worden de volle 30 miljard terug te betalen, wat het wel wordt is onzeker. En een deel is ook gegaan naar verzekeraar ASR (wat een deel van de verzekeringen van Fortis heeft overgenomen).Gisteren kondigde Zalm aan dat de 30 miljard steun aan abnamro waarschijnlijk niet terugbetaald gaat worden.
Wellicht ten overvloede: Als ik 10.000,- belasting betaal aan de overheid omdat de overheid 10.000,- moet terugbetalen aan mijn buurman, terwijl die buurman ook 10.000,- moet betalen aan belasting omdat de overheid ook 10.000,- schuld heeft aan mij, dan verandert er uiteindelijk bar weinig.Wellicht ten overvloede: de overheid betaalt een schuld niet terug maar haar burgers.
Nog maar half. Ik doelde op dit stukje zin:Begrijp je het nu?
Je kan toch moeilijk beweren dat dit stukje tekst taalkundig af is.....maar moet de staat Nederland iedere inwoner nog 19.900 euro.
Ik moet Piet nog 5 .Dus misschien bedraagt de schuld wel 20.000 euro per inwoner, maar moet de staat Nederland iedere inwoner nog 19.900 euro.
Potverdikke, dat ook al?Het is een Belgicisme (iedereen gebruikt die uitdrukking hier): "Iemand geld moeten" betekent: "Iemand geld verschuldigd zijn", "Iemand geld moeten betalen".
Dat is meestal in de vorm van obligaties. Jij hebt misschien 19900 euro op de bank staan. Maar dat geld staat er niet echt stil, de bank kan dat in jouw plaats omzetten in obligaties (leningen aan de overheid). Dan is Nederland jouw bank nog 19900€ schuldig, en de bank jou nog 19900€. (en dit kun je niet zomaar terugeisen dus ](*,) ) Maar vele mensen hebben gewoon zelf ook al obligaties gekocht, of hebben dingen geerfd waarvan ze zelf niet weten dat ze in obligaties zitten.Dan komt de volgende vraag: Stel dat mijn aandeel in de Nederlandse staatschuld 20.000 euro is en ze willen dat aflossen, dan moet ik dus 20.000 euro ophoesten. Maar waar haal je dan vandaan dat de staat mij nog 19.900 schuldig is? Ik ben me daar niet van bewust, maar als het echt waar is ga ik dat bedrag onmiddellijk opeisen.
Als dat geld op een spaarrekenig staat kan ik dat wel degelijk opeisen. Maar ik besef wel dat het niet goed gaat als iedereen dat tegelijk doet.Dan is Nederland jouw bank nog 19900 schuldig, en de bank jou nog 19900. (en dit kun je niet zomaar terugeisen dus ](*,) )