Wij hebben voor natuurkunde een PO opgekregen met de onderzoeksvraag: "Wat is het verband tussen de hoek en de afstand van een afgeschoten pingpongbal?". Niet zo moeilijk, zolang je de luchtwrijving niet meeneemt in de berekening. Het verband zonder luchtwrijving hebben wel al:
s = (vbegin^2 * sin alfa * cos alfa)/g
Met daarin:
s als de afgelegde afstand
vbegin als de beginsnelheid waarmee het voorwerp wordt afgeschoten
alfa als de hoek waaronder het voorwerp wordt afgeschoten
Het spijt me dat de formule er nogal lelijk uitziet, maar dat komt omdat ik hier geen objecten uit Word kan plaatsen. Ik heb de bijlagen bijgevoegd, met daarin de volledige afleiding. Het komt er in ieder geval op neer dat we eerst berekend hebben hoe lang de pingpongbal in de lucht blijft (vbegin is bekend) en dat we vervolgens deze tijd invulden in de formule s = v * dt, met als v de horizontale snelheid.
Dit is echter in vacuum, terwijl de bedoeling is dat de luchtwrijving wél wordt meegenomen in de berekening. We hebben dus een model in coach 6 gemaakt waarin we de hoek alfa varieerden en de afgelegde afstand berekenden. Deze grafiek heeft echter zo'n vorm dat we met functie-fit geen fatsoenlijke grafiek kunnen krijgen die de vorm heeft van onze grafiek.
Het model biedt dus geen uitkomst. Terug dus naar de formules dus. Het punt is dat wij (V5-scholieren) geen idee hebben hoe we net zoals zonder luchtwrijving tot een formule waaruit een verband te herleiden is. Onze vraag is dus of iemand ons dit uit kan leggen (onze wiskundige kennis rijkt zoals gezegd niet veel verder dan die van een V5-scholier, dus aan berekeningen met universitaire wiskunde ed hebben we niet zo veel).
Bij voorbaat dankuwel