Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
brxpower
Artikelen: 0

Rente bij laagconjunctuur

Dag iedereen,

bij laagonjunctuur gaan de banken hun rente verlagen om zo mensen ertoe aan te zetten te lenen aan geld in de economie te steken.

Maar in mijn cursus bij wisselkoersen staat het volgende:

"Wat is de evolutie van de koers van de euro tv. USD in volgende situatie?"

De rente in Amerika is hoger dan in Europa.

ANTW:

De rente in Amerika is hoger dus daar zal er meer geïnvesteerd worden.

Hierdoor is er meer vraag naar USD en daalt de wisselkoers vd euro tov usd

Wat ik niet begrijp is waarom er door een hoge rente meer geïnvesteerd zal worden.
brxpower

Re: Rente bij laagconjunctuur

Je hebt dus enerzijds de rente de banken opleggen om te lenen. Als die rente laag is zullen meer mensen lenen en investeren. Dat begrijp ik.

Maar in mijn cursus stond iets tegenstrijdigs, zie eerste post ivm wisselkoersen.

Als iemand me hiermee zo snel mogelijk kan helpen, bedankt.

Morgen heb ik immers examen hierover
317070

Wat ik niet begrijp is waarom er door een hoge rente meer geïnvesteerd zal worden.
Als de rente hoog is, dan ga je bij investeren (=uitlenen) zelf ook een hogere intrest mogen verwachten. Dus is het goed om te investeren in Amerika, dus gaat er meer geïnvesteerd worden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
brxpower

Als de rente hoog is, dan ga je bij investeren (=uitlenen) zelf ook een hogere intrest mogen verwachten. Dus is het goed om te investeren in Amerika, dus gaat er meer geïnvesteerd worden.
Ok, dat vermoedde ik al.

Maar dan is het toch tegenstrijdig om te zeggen dat een hoge rente in je land de economie doet afremmen?
317070

Maar dan is het toch tegenstrijdig om te zeggen dat een hoge rente in je land de economie doet afremmen?
Dit gaat nu over de investeerders. Van de kant van de ondernemers gezien is een hoge rente slecht, want zij kunnen moeilijk aan kapitaal komen om te ondernemen. De rente is duurder, dus zullen ze meer interest moeten betalen, dus kunnen ze zich minder kapitaal veroorloven, dus kunnen ze minder ondernemen.

Er is wel meer investeringsgeld beschikbaar, maar tegen een hogere prijs. Dit remt dus je economie af.

-Alanis Morisette-
brxpower

317070 schreef:Dit gaat nu over de investeerders. Van de kant van de ondernemers gezien is een hoge rente slecht, want zij kunnen moeilijk aan kapitaal komen om te ondernemen. De rente is duurder, dus zullen ze meer interest moeten betalen, dus kunnen ze zich minder kapitaal veroorloven, dus kunnen ze minder ondernemen.

Er is wel meer investeringsgeld beschikbaar, maar tegen een hogere prijs. Dit remt dus je economie af.
ja maar tegelijkertijd komen er wel meer buitenlandse investeringen...

dit remt blijkbaar af voor de binnenlanders maar stimuleert buitenlanders om geld in dat land te steken?
317070

dit remt blijkbaar af voor de binnenlanders maar stimuleert buitenlanders om geld in dat land te steken?
Klopt. Er wordt meer geïnvesteerd, maar iedere investering moet procentueel meer afbetaald worden.

Wanneer ga je een fabriek kopen in Nederland? Als de rente op leningen in Nederland hoog of laag staat?

En als je die fabriek koopt, wanneer ga je het meest verdienen aan die fabriek (=welvaart produceren = goede economie). Als de rente hoog of laag staat?

Wanneer ga je geld lenen aan een Afrikaan om een fabriek te kopen? Als de rente er hoog of laag staat?

-Alanis Morisette-
Adpruys

De rentevoet is een kwestie van vraag en aanbod die tevens gemanipuleerd kan worden door de centrale bank (rente en kredietfaciliteiten aan banken) en de overheid (overheidstekort of overschot; bezuinigen of niet.) In een grafiek als de vraag naar krediet vanuit de private sector toeneemt (door economische groeiverwachtingen of overheidsinvesteringen) verschuift de vraaglijn naar rechts en kom je bij hetzelfde aanbod uit op een hogere rente. Als het geldaanbod stijgt ( door besparingen door consumenten, geld uit het buitenland of ruimer monetair beleid van de centrale bank) dan verschuift de aanbod lijn naar rechts en daalt de rente bij gelijkblijvende vraag naar geld. De centrale bank en idealiter ook de overheid in een keynesiaans model handelt in feite tegengesteld aan de marktbeweging om ongewenste effecten op te vangen. De centrale bank kijkt vooral naar de inflatie om te kunnen bepalen wat mogelijk en wenselijk is.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it

Terug naar “Politicologie en Economie”