Tecscan
Artikelen: 0

Roest

Hallo,

Ik wil graag roest maken en ik heb een vraagje: hoe doe ik dat het best?

Ja, ik weet: met elektrolyse.

Zo doe ik het tot dusver:

gelijkstroom (5V 1A)

een glazen pot met water met NaCl erin.

en gewoon 2 ijzeren staven aan + en de - en die in het water.

en na een tijdje krijg ik bovenop het water een soort van afscheiding, voor het meest zwart en het water is groen gekleurd...

Maar nu heb ik gelezen dat je gelijkstroom gebruikt om het ijzer te ONTroesten (dat er bij de kathode ontroest en bij de anode roest, en het roest van de anode gaat op de kathode zitten ofzo)

Moet ik dan wisselstroom gebruiken voor het roesten van ijzer?

Alvast bedankt ;)
robj

Re: Roest

Ik denk niet dat het makkelijk is om door middel van elektrolyse 'echte' roest te maken zoals je dat kent (bruine vaste stof).

De spijker aan de pluspool zal wel oplossen, maar zoals je al zegt ontstaat er vanalles, behalve de gewenste bruine vaste stof.

Het elektrolytisch ontroesten is denk ik meer gebaseerd op de ontwikkeling van waterstofgas aan de minpool, waarbij de waterstofbelletjes de poreuze roestlaag los wrikken. Er zou een zwart laagje kunnen ontstaan (ijzer(II)oxide?) dat je vervolgens kunt wegpoetsen.

Wisselstroom gebruiken heeft geen zin, want dat is hetzelfde als de spijkers 100 keer per seconde ompolen. De roest die je de eerste 100-ste seconde gemaakt hebt, zou dan de tweede 100-ste seconde weer verdwijnen.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik deze proef nooit uitgeprobeerd heb.

Kijk wel uit voor de ontwikkeling van knalgas en/of chloorgas (als je een NaCl-oplossing gebruikt), met name knalgas is erg link.
Elektrochemici doen het vol spanning
Choba

Die groene drab is ijzer(II)hydroxide. Daar hoeft alleen zuurstof bij en je hebt als het goed is roest. Je zou het kunnen over gieten in een 1L plastic fles en vullen met kraanwater. Dan laten bezinken, water wegspoelen en weer kraanwater bij doen. Kraanwater bevat redelijk veel zuurstof als je kraan zo'n gesuis maakt.

Werd je container warm tijdens elektrolyse? Dan kan je hematiet gemaakt hebben, dat is het zwarte spul. Hematiet: http://en.wikipedia.org/wiki/Hematite

Hematiet is een soort van roest en is magnetisch. Er is ook nog magnetiet, dat is nog meer magnetisch maar vereist denk ik koken.

Misschien helpt dit:

http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=502
hzeil

Je kunt bij normale temperatuur in waterig milieu alleen maar gehydrateerd Fe(III) oxyde maken.De beide andere oxyden, magnetiet en FeO, kunnen alleen via een hoge temperatuurproces gevormd worden.

Met wisselstroom electrolyse in bijvoorbeeld zout water ontstaat maar weinig ijzer(III) oxyde. Aan de kathode ontstaat waterstofgas en aan de anode zuurstofgas.

Er ontstaat hierbij een zwarte oxydelaag die afwisselend als kathode en als anode funtioneert. Het ijzer wordt hierbij maar langzaam aangetast. Er ontstaat dan een zwarte laag op het metaal.

Het gaat nog het snelste als je kunt verhinderen dat er een afsluitende laag op het metaal komt. Bijvoorbeeld via een bruin-zwart colloidaal oxyde dat niet aan het metaal hecht. Maar zonder electrolyse gaat het ook goed. In water met een kleine hoeveelheid zout dat goed belucht is. Colloidvorming moet dus zoveel mogelijk het ijzer vrij van oxyde houden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
chemie man

je kan ook ijzerpoeder maar dan ook echt ijzerpoeder ind e lucht blazen en dan met een ontstekingsbron(wel een goede het denk ik) onsteken. Maar dat is gevaarlijk en je bent dure spulen nodig.

Volgens mij als je ijzer in Zoutzuur dumpt krijg je ook FeO alleen dat lost op in zoutzuur dus moet je het daarnaa indampen(msschien wel als je azijzuur bij ijzer doet)(of als je ijzer als elektrode laat dienen in een keukenzout oplossing)
hzeil

Voor een chemie man moet dit allemaal heel eenvoudig zijn. Als je ijzerpoeder dumpt in een zoutzuuroplossing krijg je

een Fe(II) chloride oplossing en waterstof vorming. Meer is er niet aan de hand. De bijbehorende reaktievergelijking leer je op school.

FeO is een oxyde van ijzer dat alleen maar bij zeer hoge temperatuur, boven 800 graden, kan ontstaan en wordt dus niet in jouw experiment gevormd.
chemie man

sorry

misschien heb ik mijn naam dan verkeerd ;)

ik ben inderdaad nog geen "chemie man" ;)

maar van fouten kun je leren toch? en nog bedankt voor de correctie :)

maar zal er in het eerste deel van mij (die verbranding van ijzerpoeder) wel FeO opleveren?
hzeil

Ja, je kunt uit ijzerpoeder FeO maken. Mits er voldoende van een oxyderende stof aanwezig is, zoals de bij vuursterretjes in de kerstboom. Op de grond eronder komt dan FeO terecht.

Ook zonder oxydator, aan de lucht, kan fijnverdeeld, pyrofoor, ijzer met zuurstof uit de lucht reageren. Maar het wordt dan alleen maar warm. De temperatuur wordt zo niet hoog genoeg om FeO te laten onstaan. Je komt niet verder dan Fe2O3 of hoogstens Fe3O4.

Het FeO onder de brandende sterretjes is instabiel en wordt onder zuurstofopname omgezet in magnetiet. Maar dat gaat langzaam.
Stan van Kraaij

Zo kan er toch waterstof ontstaan?

Alleen wat is NaCI? Zout..,??

mvg

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”