Hoe zou je zoiets sowieso kunnen voorspellen zonder glazen bol al zou de evolutie van de mens nu stoppen? Had de dinosaurus ooit kunnen voorzien dat er na zijn tijdperk weer een geheel nieuwe reeks aardbewoners zou ontstaan?Is de mens het slimste wezen die het meest kan bereiken op deze aardbol?
Hoe zou je zoiets sowieso kunnen voorspellen zonder glazen bol al zou de evolutie van de mens nu stoppen? Had de dinosaurus ooit kunnen voorzien dat er na zijn tijdperk weer een geheel nieuwe reeks aardbewoners zou ontstaan?
Waarom zouden we dat weten?Aha maar daar pak je de stier bij zijn hoorns want wij weten dat als wij uitgeroeid worden dat er na ons andere komen
Waarom ben je "succesvoller" en "beter" als je weet/denkt te weten wat er na de uitroeiing van je soort staat te gebeuren?zei wisten dat niet dat maakt ons dan al gelijk succesvoller, slimmer en beter dan de Dinosauriërs toch?
Welk oogpunt? Maakt "nadenken over de zin van het leven, de dood" je succesvol? Maakt het hebben van verschillende emoties je succesvol? Al eens aan bacteriën gedacht?Wij kunnen denken over de zin van het leven, de dood, de ruimte ingaan, de aarde naar zijn grootje helpen en we hebben veel verschillende emoties. Is dat dat geen bewijs genoeg dat de mens het succesvolst is dat evolutie ooit heeft voortgebracht als je het van dat oogpunt bekijkt?
Of we het eindproduct zijn van de evolutie valt NU moeilijk te zeggen. Maar volgens mij, als de singulariteit bereikt wordt, is de mens wel het 'hoogtepunt' van de evolutie zoals we hem totnogtoe kenden.Ik heb me altijd afgevraagd is de mens het eindproduct van de evolutie? Is de mens het slimste wezen die het meest kan bereiken op deze aardbol? Zelf denk ik van wel maar ik wil graag jullie reacties horen.
Zoals al eerder gezegd: wat beschouwd wordt als hoogtepunt hangt helemaal af van wat men als hoogtepunt definieert. Je kunt niet eenduidig zeggen dat een Paramecium trichium beter of slechter is dan een mens. Het is appels met hypercubes vergelijken. Zinloos dus...Ik denk dat er wel in elke periode een hoogte punt van evolutie is.
Maar als je zo redeneert zijn domme mensen succesvoller dan slimme, er zijn immers véél meer domme mensen dan slimmeAls je 'het meest succesvol' definieert als 'zoveel mogelijk als mensen' dan kom je natuurlijk uit op dat mensen het meest succesvol zijn.