Moderator: physicalattraction
Math-E-Mad-X schreef:Wat denk je dat er gebeurt als je een 'gewone' golf door de spleten stuurt? (een lichtgolf, of eventueel zelfs een watergolf)
gaat er in dat geval informatie sneller dan licht denk je?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er iemand is op deze wereld die dit experiment wél goed begrijpt. Is een foton een deeltje, een golf, allebei, of geen van beiden? Daar is voorzover ik weet (nog) geen sluitend antwoord op, en bij gebrek aan beter houdt men het voorlopig op "allebei", en noemt dat de "golf-deeltjes-dualiteit". Die geldt overigens niet alleen voor fotonen.Of begrijp ik dit experiment (en de fysica erachter) niet goed?
Stel dat je de ene spleet telkens een halve seconde opent en dan weer een halve seconde sluit, en je zet de opstelling op een onbewolkte nacht zodanig neer in de tuin dat een mannetje op de maan zich in het eerste interferentieminimum van de dubbelspleet bevindt.Of begrijp ik dit experiment (en de fysica erachter) niet goed?
Dat is allemaal mooi en waar, maar je zegt er niet bij wat dat volgens jou te maken heeft met het dubbelspleetexperiment van gehuigert.Schwartz schreef:Hier staat het een en ander op: http://mist.npl.washington.edu/npl/int_rep/gat_80/
Bij VI. OTHER QUANTUM-MECHANICAL PARADOXES staat het een en ander rond het twee spleten experiment.
En ik denk dat John G. Cramer en nog vele anderen het wel begrepen hebben.
Na het inzien van de link weet je: quantum mechanica is niet gemakkelijk en ''vreemd'' voor de mens.