Ik ben 16 en heb een theorie bedacht over de zwaartekracht op basis van kwantum principes. Ik ben dus ook niet erg ervaren met de wetenschap maar heb wel een aantal boeken gelezen.
De kern van de theorie is dat deeltjes die in alle richtingen even vaak bewegen toch niet even vaak belanden in alle richtingen als de ruimte gekromd is, ze belanden net iets vaker in de richting naar het middelpunt van de kromming, dus naar het zware voorwerp dat de kromming veroorzaakt.
Deze theorie gaat van twee aannames uit:
-Alle deeltjes met massa buigen de ruimte (dit is heel algemeen aanvaard dus ook niks nieuws).
-Alle deeltjes met massa bewegen (in theorie) alle (mogelijke) kanten op in de drie dimensionale ruimte en verschijnen na deze beweging op de plek die de som (dus het midden) is van al deze mogelijke plekken.
Deze tweede aanname lijkt erg op de kwantumprincipes en zelfs op een trillende snaar (of ik heb het niet goed begrepen).
Ik doe verder ook nog een aantal gokken naar verdere aanvullingen van deze theorie. Ik denk namelijk dat alle bewegingen in het heelal de snelheid van het licht hebben, omdat dit de kortste weg is door ruimte-tijd. Alleen omdat de deeltjes met massa in alle richting tegelijk bewegen (waarschijnlijk virtueel) verplaatsen ze op een afstand gezien niet, (simpel voorbeeld: net als dat je een meter naar rechts beweegt, dan 1 naar voren dan een naar links en dan een naar achteren dan sta je daarna op de plek waar je begon als je dat heel snel doet lijkt het alsof je niet van plek verandert). De massa van de kleinste deeltjes kan bepaald zijn door de "trillingsafstand" waardoor ze meer of minder worden afgebogen door de gebogen ruimte, (verder wordt de massa natuurlijk gewoon opgeteld evenredig aan het aantal deeltjes en de massa daarvan). Verder zou de snelheid van een deeltje ook kunnen afhangen van een vervormde waarschijnlijkheid van het belanden van het deeltje. Maar ik zal nu niet meer verder afdwalen;
Het leuke aan deze theorie is dat hij heel gemakkelijk is uit te leggen, daarom ben ik ook verbaasd dat ik er niet eerder van heb gehoord want ik heb zelf nog geen echte gebreken gezien en geen betere uitleg van de zwaartekracht. Dit betekent helaas waarschijnlijk dat hij niet klopt maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als nog niemand eerder hierop is gekomen. Je kunt het gevolg zelf op papier tekenen en zien ook al klopt hij dan niet omdat het papier niet zo kan worden gebogen zoals de ruimte dat doet maar het geeft een idee.
Knip een vel papier half in tot op het midden, vouw het papier zodat je een kegel-vorm krijgt en plak het zo vast. Dan vouw je de kegel-vorm plat in 2 of 3 gelijke delen zodat je 4/6 vlakken krijgt dan kan je ergens een punt zetten dat je deeltje wordt, vanuit dat deeltje trek je een aantal lijnen b.v. 8 of 16, die lijnen moeten wel precies goed uit elkaar staan dus in allemaal precieze hoeken van 45˚ of 22,5˚. Maak deze lijnen allemaal even lang en zo lang dat ze voorbij het middelpunt lopen (dit is alleen nodig bij dit gebogen papir omdat het niet helemaal juist kan worden gebogen). Je ziet nu dat terwijl alle lijnen een willekeurige kant opgaan, toch de eindes van deze lijnen niet precies verdeeld zijn. Als je nu van alle lijnen het midden neemt kun je zien dat het midden naast het biginpunt van het deeltje ligt.
Deze hele theorie kun je ook uitleggen als het overlappen van de waarschijnlijkheidsvelden van deeltjes door de gebogen ruimte. Waardoor het voor het deeltje net iets waarschijnlijker is dat hij zich dichterbij het centrum van de kromming bevindt.
Dus, graag een reactie zodat ik weet wat ik hiervan moet denken en wat jullie ervan vinden. Hebben jullie meer informatie over een goede en duidelijke uitleg van de zwaartekracht?