Kwantummechanisch wordt de plaats van een deeltje beschreven met waarschijnlijkheidsverdelingen. Meer zou er volgens de gebruikelijke interpretatie ook niet over de plaats te zeggen zijn, totdat de plaats van het deeltje gemeten wordt. Is dit juist?
Als ik het bovenstaande goed begrepen heb, zit ik met een probleem. Het gravitatieveld van een deeltje is afhankelijk van de plaats van het deeltje. Wanneer men over extreem nauwkeurige apparatuur zou beschikken zou men de plaats van het deeltje daarom aan de hand van zijn gravitatieveld kunnen meten voordat de meting met meer gebruikelijke apparatuur plaats heeft. Maar daardoor zou de waarschijnlijkheidsverdeling waardoor het deeltje beschreven wordt moeten veranderen. De uitkomst van een latere meting met de daarvoor gebruikelijke apparatuur zou daarom afhankelijk moeten zijn van een al dan niet eerder verrichte meting op basis van het gravitatieveld van het deeltje. Probleem is echter dat het gravitatieveld van het deeltje in al de beschouwingen die ik gezien heb volkomen wordt genegeerd. Hier is volgens mij iets niet in de haak.
Wie kan eenvoudig(!) uitleggen waar ik de mist in ga?