TomWaits
Artikelen: 0

Cybercrime

Ik vrees dat ik een probleem heb. Als ik nu mijn echte naam zou invoeren in google.be krijg ik maar liefst 1600 zoekresultaten. Enkele dagen geleden waren dat er nog maar tien! Opvallend genoeg lijkt dit enkel te gebeuren bij google als zoekrobot en niet bij vb. yahoo

MAAR; dit lijkt een zuiver IT probleem te zijn, waardoor men beter dit eens ter sprake zou brengen op een computerforum. Daar heb ik dit geprobeert en hoewel ik de forumregels perfect naleefde, werd ik onmiddellijk gebanned ZONDER REDEN.

Ik was op dat bewuste forum ingelogd onder mijn échte naam en er werd wel één bericht geplaatst die gericht was aan de moderator. Hierbij was de uitleg "it seems to me an obvious phish, I don't recommend to click on the link that he added to this message or your computer will be HIJACKED.

Ik ben een gewone burger zonder strafblad en leef in België. Ik heb weliswaar een sterk profiel als laborant en ik herberg dus heel wat kennis - maar de echte kennis zul je niet op een pc terugvinden hoor.

Het zou dus mogelijk zijn dat iemand controle wil uitoefenen op mijn surfgedrag om zo ervoor te zorgen dat bedrijfsgeheimen niet geschonden worden. Perfect, want in hier in België staat telekns bij mijn werkgever in het bedrijfsreglement dat bedrijfsgeheimen niet mogen geschonden worden en dat info die de aandelenkoers zou beïnvloeden intern moet blijven. Stel dat het nu mijn werkgever is die mij in die hoedanigheid achtervolgt - dan heb ik daar geen enkel probleem mee, maar het zou wel hoffelijk zijn dit aan de betrokken werknemers mee te delen...

Toch heb ik ook last van recruiters die intresse hebben in "mijn alledaagse activiteieten" en misschien dat zelfs mijn surfgedrag op die manier wordt gecontroleert. Dit is toch schending van de privacy?

Nog een issue: is cybercriminaliteit in het geval van phishing een internationale, europese, belgische of vlaamse bevoegdheid of steekt iedereen de kop in het zand voor dit soort van gevoelige kwesties. Mijn punt is: ik heb recht op privacy - maar niemand kan of durft me te helpen.

Ik heb trouwens recent van een registry gehoord, maar onder vista staan daar zoveel applicaties in dat het voor de gewone huisvader onmogelijk is om het fijne ervan te weten te komen. Hier staat bijvoorbeeld beschreven wie er allemaal toegang heeft tot uw pc en dat bent niet alleen uzelf maar ook windows (betrouwbaar) en vb. virus en spamsoftware applicaties die niet altijd te vertrouwen zijn, denk ik. Dit kan misschien een oplossing bieden om controlesettings op mijn surfgedrag in te stellen. Dit is evenwel een hypothese.
Hitting it... by chance?
E.Desart

Re: Cybercrime

Daar heb ik dit geprobeert en hoewel ik de forumregels perfect naleefde, werd ik onmiddellijk gebanned ZONDER REDEN.
Dit zijn zinnen die vragen oproepen. Het kan zijn dat jij de reden niet begreep, of je niet akkoord bent met de reden, of jouw vraag daar niet thuis hoorde, maar niemand banned iemand zonder reden. Het is behoorlijk lastig een forum te laten groeien als je je leden zonder reden terug banned.
Mijn punt is: ik heb recht op privacy - maar niemand kan of durft me te helpen.
Op basis van dit berichtje zou ook niemand je kunnen helpen, en is het niet eens duidelijk of er wel iets aan de hand is, of jij gewoon nog geen of onvoldoende ervaring hebt met het net.

Het aantal hits dat Google zal vertonen varieert (afhankelijk van wat weet ik niet), en de manier waarop je je naam invoert kan een groot verschil maken. En slaan al die namen op jezelf terug? en in welke context? 1600 hits is echt niet zo bijzonder.

Er is een verschil tussen Google en Yahoo waar Google nu eenmaal steeds meer hits zal vertonen.

Op het net, in algemene zin, ben je één van miljoenen en miljoenen, en als je baas jou op de door jou beschreven manier zou volgen heeft die een dokter nodig.

Jouw berichtje zit vol veronderstellingen, maar weinig dat enige houvast bied.
Eric
317070

Re: Cybercrime

Toch heb ik ook last van recruiters die intresse hebben in "mijn alledaagse activiteieten" en misschien dat zelfs mijn surfgedrag op die manier wordt gecontroleert. Dit is toch schending van de privacy?
Aangezien je zelf je naam op het internet achterlaat, kun je dat moeilijk schending van je privacy noemen. Overigens is het zeer onverstandig om je echte naam frequent te gebruiken op het internet. Het is beter zo veel mogelijk anoniem te doen, zeker als je niet veel computerervaring hebt.
Nog een issue: is cybercriminaliteit in het geval van phishing een internationale, europese, belgische of vlaamse bevoegdheid of steekt iedereen de kop in het zand voor dit soort van gevoelige kwesties. Mijn punt is: ik heb recht op privacy - maar niemand kan of durft me te helpen.
Belgische en Europese. En ja, iedereen steekt eigenlijk de kop in het zand. Maar er wordt meer en meer kritiek op geuit op die algemene verwaarlozing van de privacy en het openbare domein (ik denk aan de piratenpartijen)

Anderzijds wordt er ook verwacht dat je gegevens die je zelf als prive beschouwd niet zelf publiek maakt. Als iemand dit voor je doet, kan dit inderdaad strafbaar zijn.
Ik heb trouwens recent van een registry gehoord, maar onder vista staan daar zoveel applicaties in dat het voor de gewone huisvader onmogelijk is om het fijne ervan te weten te komen. Hier staat bijvoorbeeld beschreven wie er allemaal toegang heeft tot uw pc en dat bent niet alleen uzelf maar ook windows (betrouwbaar) en vb. virus en spamsoftware applicaties die niet altijd te vertrouwen zijn, denk ik. Dit kan misschien een oplossing bieden om controlesettings op mijn surfgedrag in te stellen. Dit is evenwel een hypothese.
De registry is heel uitgebreid, en zeker niet bedoelt voor leken. Je eigen surfgedrag ga je er niet kunnen aanpassen, dat ga je ofwel zelf moeten doen, ofwel moet je eens kijken voor een betere internetbrowser.

Maar je bericht is in het algemeen nogal vaag. Wat is specifiek het probleem eigenlijk?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Terug naar “Rechtswetenschappen”