klazon schreef:Zo'n kabinet kan dan op grond van gezond verstand voorstellen verzinnen en die vervolgens voorleggen aan de kamer.
Dan ben je meteen af van het idiote fenomeen dat een voorstel door een bepaalde partij afgeschoten wordt omdat het afkomstig is van een minister uit een "foute" partij.
Mensen kiezen voor een ideologie. Politiek en ethiek liggen dicht bij elkaar. Het sturen van een gemeenschap en samenleving in functie van een maatschappijbeeld.
Vandaar ook politieke filosofie:
http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=2...cda&lang=nl
Als een partij een wetsvoorstel afschiet omdat dit inzake ideologie (of technische uitwerking) niet klopt met hun maatschappijbeeld is dat heel logisch in zover zij hier een meerderheid kunnen voor vinden.
Als een politieker een wetsvoorstel afschiet uitsluitend om personen, is die niet rijp om politicus te zijn en handelt die ook niet in het belang van zijn eigen achterban.
Niet rijpe politici die alleen met politieke spelletjes bezig zijn, om te bewijzen dat ze bestaan, wat een doel op zich wordt, niet meer ten behoeve of ten dienste van, zijn schadelijk in gelijk welk systeem, tenzij ontwrichten van een systeem als positief doel zou geïnterpreteerd worden.
Tenslotte gaat elk voorstel, ook droog zakelijk bestudeerd en gepresenteerd door technici, aansluiten aan een bepaalde ideologie en maatschappijbeeld, die ook in jouw voorstel getoetst wordt aan de verschillende visies en invalshoeken in de kamer.
Trouwens ook politici hebben hun technici en experts die basiswerk voor hen verrichten (kabinetten, studiediensten partijen, ....)
In gelijk welk systeem zijn zieke uitwassen mogelijk, wat vaak meer aan de mensen ligt dan het systeem zelf.
Waar jij over praat gaat meer richting technocratie, wat evenzeer risico's en beperkingen inhoud.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Technocratie
http://en.wikipedia.org/wiki/Technocracy