Ik zit opgezadeld met een probleem...
Ik heb nogal getwijfeld om dit berichtje te posten, trouwens, aangezien ik het hele voorval eigenlijk op z'n minst nogal kinderachtig vind. En jammer genoeg maak ik deel uit van dat kinderachtig gedoe...
Op een Nederlands forum dat enkel openstaat voor leden van een welbepaalde instelling (waaronder ik), wordt er in principe niet gemodereerd. Iedereen post er maar wat hij er wil posten, maar dan wel onder zijn echte naam omdat het account dat je toegewezen krijgt, inhoudt dat je sowieso moet posten onder jouw eigen naam. Nu is het zo dat ik een thread begonnen ben, met een doodgewoon artikeltjes uit de krant. Daarop is echter één nogal onvriendelijke reactie gekomen van een andere forumgebruiker (die ik makkelijkheidshalve even pers. X zal noemen). Het is niet voor 't eerst dat pers. X zich wat provocerend opstelt, al is het wel voor 't eerst naar mij toe. Het uiteindelijke resultaat was dat persoon X 'gevoelige' gegevens, waarvan ik niet wil dat ze zomaar op een forum te grabbel worden gegooid én die ik ervaar als kwetsend, post over mij. Deze heeft hij dus neergeschreven in 1 berichtje in 'mijn' thread (de thread zelf bestaat uit zo'n 24 berichtjes).
3/4de van die berichtjes uit die thread, zijn vermoedelijk te omschrijven als 'een proberen te verduidelijken van de vorige berichtjes' (van zowel pers. X als van mij én van andere forumgebruikers). Of, ze bevatten ook een 2-tal keren mijn voorstel om het hierbij te houden. Maar pers. X denkt daar blijkbaar anders over en blijft er maar op terugkomen, in meerdere postings.
En, ik beken, na meerdere opeenvolgende postings van pers. X waarbij hij maar bleef na-trappen, en waarbij hij tenslotte met 'gevoelige' info over mij op de proppen kwam, ben ik ietwat uit m'n krammen geschoten en heb ik een slotberichtje geschreven. Dat slotberichtje van mij bevatte uiteindelijk niet veel meer dan quotes van de vorige berichtjes van pers. X en enkele quotes van mij, naast wat informatie over mezelf, dat mij op dat moment verklarend leek, maar dat alleen maar op pers. X, als een rode lap op een stier werkte. Als ik in dat bericht eindig met aan te geven dat ik zal vragen de ganse thread te deleten, krijg ik een laatste (?) reactie van X: 'ik beroep me voor mijn berichten op vrijheid van meningsuiting' en een 'ik hoop dat je weet waar je aan begint'...
Ik moet eerlijkheidshalve m'n best doen om dat laatste niet als een dreigement te zien, maar goed, da's mijn interpretatie en die ik laat maar in het midden. Reageren op zijn laatste berichtje doe ik dus niet meer, het lijkt me totaal zinloos.
Ik zie trouwens geen reden meer om mijn eigen slotbericht te laten staan: de persoonlijke info die ikzelf in dat slotberichtje gaf, was blijkbaar nutteloos en ik zie dit dan ook liever verdwijnen. Dan kan hij dat tenminste al niet meer misbruiken.
Wat kan ik daartegen doen?
(1) Ik heb de neiging om op zulke momenten te vragen om gans de thread te laten verwijderen. Uiteindelijk lijkt het mij gebaseerd op één en al misverstand, vermoedelijk ook deels van mijn kant uit, maar dit neemt niet weg dat er gegevens in enkele van die berichtjes staan die ik als privé beschouw (zelf kunnen we onze eigen berichtjes niet verwijderen).
Kan ik eisen van de instelling dat deze ganse thread wordt verwijderd? Dan zijn meteen alle discussies en misverstanden die erin vermeld staan, van de kaart geveegd. Letterlijk dan toch...
(2) Ik heb zo een vaag vermoeden dat dit niet kan, maar kan ik dan eisen dat er geknipt wordt in dat ene berichtje van pers. X zodat tenminste de informatie die X over mij schrijft, verwijderd wordt?
(3) Kan ik meteen ook mijn eigen berichtjes laten verwijderen in die thread (het zijn er een 4-tal)? Ze lijken me zinloos.
Voor alle duidelijkheid, het is hier niet m'n bedoeling om te streven naar mijn gelijk. Ik ben nogal in detail getreden om het zoveel weer te geven hoe het gelopen is. Maar in tegenstelling tot X die blijkbaar geniet van de openbaarheid van misverstanden/ ruzies én mogelijks ook geniet van het openbaar maken van privégegevens over mij, probeer ik toch enigszins m'n privacy te beschermen én wil ik tenminste dàt recht behouden.
Weet iemand wat er hier mogelijk is? ](*,)
M'n dank zal groot zijn...
Dido