stefonline
Artikelen: 0

Waarom bevriest b.v. bier pas als het uit de vriezer komt?

Er is mij iets opgevallen wat ik niet echt snap maar toch heel erg nieuwsgierig ben. En zodoende ben ik op dit forum terecht gekomen. Wat ik eens gedaan heb is het volgende. Om wat biertjes snel lekker koud te krijgen heb ik ze in het vriesvak gezet. Ik heb ze er uiteraard op tijd uitgehaald omdat we geen bevroren biertjes willen. Ik haal de biertje uit de vriezer en weet zeker dat ze niet bevroren zijn want dat kan ik zien. Nadat het biertje open is gemaakt en in de huiskamer staat waar het ongeveer 24 graden is bevriest het biertje..... Ik wil wel eens weten hoe dit nou kan.

Stefan
Wouter_Masselink

Re: Waarom bevriest b.v. bier pas als het uit de vriezer komt?

Dit zal dan komen doordat je te maken had met een super gekoelde vloeistof. Het ontstaan van nucleatie centra zal er vervolgens voor zorgen dat het bier toch ineens bevriest. Aangezien je het biertje opende zal dit kooldioxide laten ontsnappen, dit zullen waarschijnlijk de nucleatie centra zijn geweest.
"Meep meep meep." Beaker
ZVdP

Ik dacht eerder aan het verlaagde vriespunt door het koolzuurgas.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Wouter_Masselink

Het schijnt ook mogelijk te zijn om met een nog gesloten flesje doordat je deze een tik geeft alles in eens te laten bevriezen. Dit zou dan niet aan het koolzuurgas toe te schrijven te zijn.

Natuurlijk zouden beide mechanismen hier een rol kunnen spelen.
"Meep meep meep." Beaker

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”