Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
die hanze
Artikelen: 0

Transformatie van beweging

Afgesplitst van Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnestelsel? moderator

---------------------------------------------------------------------

als je de aarde als referentie punt zou nemen dan zouden de sterren met vele malen de snelheid van het licht rond ons draaien, ik ken niet veel van relativiteits theorie maar ik geloof dat een versnelling niet relatief is. Draaien is namelijk een cte versnelling naar het middelpunt. De aarde kan dus niet het middelpunt zijn, en dus is het centrum toch echt het middelpunt van het strrenstelsel.

Als je hier ni akkoord mee bent leg mij dan uit waarom sterren dan met vele keren c rond ons draaien of rond de zon. Volgens mij staat toch echt wel vast wat rond wat draait.
Rogier

Re: Transformatie van beweging

als je de aarde als referentie punt zou nemen dan zouden de sterren met vele malen de snelheid van het licht rond ons draaien,
Hoe kom je daarbij? (en waarom zou dat niet inhouden dat als je die sterren als referentiepunt neemt, dat de aarde daar dan met vele malen de lichtsnelheid omheen draait?)
is namelijk een cte versnelling naar het middelpunt.
We hebben het toch over de zwaartekracht? Die wordt door beide hemellichamen samen (zon en aarde) opgewekt, en op beide bovendien even groot is (in tegengestelde richting).
De aarde kan dus niet het middelpunt zijn, en dus is het centrum toch echt het middelpunt van het strrenstelsel.

Als je hier ni akkoord mee bent leg mij dan uit waarom sterren dan met vele keren c rond ons draaien of rond de zon. Volgens mij staat toch echt wel vast wat rond wat draait.
Hier zie je precies dezelfde situatie met als referentiepunt achtereenvolgens de zon, de aarde, en saturnus:
orbit1_1_
orbit1_1_ 436 keer bekeken
orbit2_1_
orbit2_1_ 436 keer bekeken
orbit3_1_
orbit3_1_ 437 keer bekeken
Zeg 't maar, wat draait rond wat? ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Westy

Beste Rogier, Deze "eenvoudige" animaties leggen meer uit dan een massa woorden, knap.

;)
---WAF!---
die hanze

ok ik snap het, ik dacht dat het ging over de rotatie
Math-E-Mad-X

@Rogier: die verschillende plaatjes van jou stellen stelsels voor die geen inertiaalstelsels t.o.v. elkaar zijn!

Die mag je dus niet zomaar gelijk aan elkaar stellen!

Als je op een paard in een draaimolen zit, wie draait er dan om wie heen? Draait het paard om het middelpunt heen, of draait het middelpunt om het paard heen?

Probeer het eens uit zou ik zeggen, en je zal zien dat het zeker een verschil maakt of je op het paard zit, of op het middelpunt.
Zeg 't maar, wat draait rond wat? ](*,)
Bovendien, kijk eens goed naar je eigen plaatjes. Je ziet duidelijk dat de aarde en saturnus in het eerste plaatje een nette cirkelbaan (of ellipsbaan) volgen, terwijl ze dat in plaatjes twee en drie zeker niet doen. Er is dus idd een voorkeur voor het eerste plaatje.

(okee, misschien dat het in het eerste plaatje ook geen perfecte ellipsen zijn, maar in ieder geval zijn het wel de 'netste' banen, als je het helemaal correct will hebben dan draaien alle drie de objecten in perfecte ellipsbanen rond hun gezamenlijk zwaartepunt, maar dat komt praktisch overeen met zeggen dat de zon in het middelpunt staat)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”