Tja, hier zijn de meningen over verdeeld. Puur wetenschappelijk gezien zou ik zeggen dat het inderdaad onzin is. De hippocampus (hersengebied dat een grote rol speelt in het geheugen) is volgens mij bij een pasgeboren baby nog niet voldoende ontwikkeld om de ervaringen goed door te sturen naar de cortex, waardoor het theoretisch dus onmogelijk is je dit soort ervaringen te herinneren.
Je kunt het lange termijn geheugen eigenlijk zien als een grote bibliotheek. Het is dan ook niet alleen belangrijk dat de informatie er is, het is ook belangrijk dat de bordjes goed staan zodat de hersenen weten waar ze de informatie kunnen vinden. Wanneer je je iets niet kunt herinneren, hoeft dit dus niet te betekenen dat de informatie er niet is. Het kan ook zo zijn dat de hersenen niet in staat zijn de informatie op te halen omdat ze niet weten waar ze moeten zoeken. Vaak wordt informatie opgeslagen in combinatie met andere binnengekomen informatie van dat moment. Je hebt vast wel eens gehad dat je iets ging doen en op het moment dat je ergens anders bent, weet je niet meer wat je ook alweer ging doen. Pas wanneer je weer terugbent op de plek waar je je bedacht wat je ging doen, weet je het ineens weer. Dit komt omdat de omgevingsfactoren van die plek cues zijn voor je hersenen voor wat betreft de locatie waar ze moeten zoeken naar de opgeslagen informatie. Uitgaande van de mogelijkheid dat de informatie dus wel is opgeslagen, maar dat de verbindingswegen naar die informatie niet goed zijn aangelegd, zou je dus kunnen beargumenteren dat het overgeven is opgeslagen samen met de traumatische ervaring die een geboorte toch is. Dan zou het dus zo kunnen zijn dat de gevoelens die er toen waren (baby's huilen niet voor niets) zijn gekoppeld aan het overgeven.
Regressietherapeuten proberen je vorige levens of eerdere momenten uit dit leven te laten herbeleven. Zij baseren zich op de gedachtegang dat jouw ziel die informatie bij zich draagt. Wanneer je teruggaat naar een eerder moment in jouw leven, zou je ook kunnen zeggen dat je probeert je de omstandigheden van dat moment te visualiseren, zodat de hersenen meer cues krijgen om te weten waar ze moeten zoeken naar de opgeslagen herinnering.
Ik ben zelf ook in regressietherapie geweest. Hoewel ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat ik daadwerkelijk terug ben gegaan naar eerdere levens en dat de ervaringen die ik had niet gewoon een product waren van een zeer rijke fantasie, was het wel een hele bijzondere ervaring. Mijn lichaam reageerde namelijk wel op wat mijn hersenen dachten te zien (ik ben onder andere gewurgd
). Mocht je er helemaal niets aan hebben, dan heb je in ieder geval weer een leuke ervaring opgedaan.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper