ik weet niet of de vraag hier past, maar ik dacht van wel, dus
Ja hoor, al zijn je vragen alleen niet gerelateerd aan EU recht. De regels in je eigen land zijn in deze leidend, ook al zou je werk grensoverschrijdend zijn. Ik weet alleen niet of dat België of Nederland is, dus kan ik de prefix ook nog niet voor je aanpassen. ](*,)
Ik hoor zo regelmatig mensen die een website lanceren waarop ze webdesign aanbieden. Nu heeft er iemand gevraagd de praktische kant een beetje te begeleiden, maar wat ik me nu afvroeg:
Begrijp ik goed dat jij in opdracht van een webdesignbedrijf activiteiten gaat uitvoeren? Of ga je zelfstandig zaken uitvoeren voor derden? Is er sprake van 1 afnemer of meerdere?
Moet je niet ingeschreven zijn als bedrijf dan? Handelsregister?
Dat ligt eraan. Als jij maar 1 opdrachtgever hebt van dit soort werk, dan gaat de belastingdienst uit van een dienstverband. Er zijn dan 3 mogelijke situaties:
1. winst uit onderneming (WUO)
2. inkomsten uit dienstbetrekking (Loon)
3. resultaat uit overige werkzaamheden (ROW)
Dit is ook van belang voor je opdrachtgever. WUO is het meest duidelijke: je bent een onderneming, schrijft je als zodanig in bij de KvK en de hele santekriek. Dit zal echter voor jou niet het geval zijn omdat je maar een beperkt aantal uren per week in zal zetten gok ik. Daar ga ik vooralsnog dan ook maar niet over uitwijden.
Loon is het andere uiterste: eigenlijk komt het neer op gewone loondienst en je opdrachtgever is dan eigenlijk een tweede werkgever. Dat heeft wat effect op de inhoudingen, maar aan het eind van het jaar kun je dat simpelweg weer (grotendeels) terugvragen. Voor je opdrachtgever betekent dit wat meer zorgplicht (richting belasting, ziektewet, etc).
Derde is ROW. Eigenlijk kun je dat zien als een soort tussenvorm. Je komt niet in aanmerking voor bepaalde vormen van belastingaftrek maar er is ook geen sprake van een rechtstreeks dienstverband tussen jou en de opdrachtgever. Wel kun je gemaakte kosten aftrekken van de winst waardoor je weer minder belasting hoeft te betalen. Het voordeel t.o.v. Loon is dat je meestal meer overhoudt, het nadeel is wat meer administratief werk wat nu bij jou ligt i.p.v. bij de opdrachtgever.
Als je twijfelt over wat voor jou van toepassing is, dan kun je een
Kan je nog een vakantiejob doen intussen?
Daar zijn geen regels aan verbonden. Je mag van de belastingdienst rustig 100 banen hebben. De enige die daarover beslist ben jijzelf.