Hermen
Artikelen: 0

Elleboog uit de kom?

Ik heb tijdens het snowboarden in Oostenrijk mijn elleboog uit de kom gevallen (zonder enige breuk). :shock: Daar het ellebooggewricht geen komgewricht is, vraag ik me af hoe dat werkt (uit de kom raken). Ik heb de Oostenrijkse arts, die de kwaal verholpen heeft, er niet naar kunnen vragen en geen röntgenfoto gezien. Wie heeft er enig idee?
Syd

Re: Elleboog uit de kom?

:shock: Ik denk dat het zo is dat één bot naast je bovenarm is geschoten, dus uit het scharniergewricht. Om het toch maar een naam te geven, heet het denk ik toch "uit de kom", terwijl daar in de meest letterlijke zin van het woord natuurlijk geen sprake van kan zijn.
wanderpal

Met uit de kom gegaan zijn van de elleboog heeft de arts bedoeld te zeggen dat ie is ontwricht. Het ellebooggewricht bestaat uit 3 gewrichten waarvan er 2 een 'kop-komgewricht' vormen en de ander een zadelgewricht.
bammbamm

Elleboog is inderdaad een gewricht dat kan luxeren alleen is dat niet normaal bij volwassenen, meestal breekt ie dan ook in de radiuskop (spaakbeen). Je hebt dus geluk gehad. Het andere botje, de ulna of ellepijp kan niet luxeren, deze breekt meestal als je op je elleboog valt.

De ligamenten zijn dus wel uitgerekt en dit moet wel enige rust hebben.

Andere complicaties zijn polsklachten die je kan ontwikkelen doordat je het membrana interosseus, of het membraam tussen de ulna en de radius scheurt en zo een instabiliteit bij de pols veroorzaakt.
Anonymous

ook heb ik de elleboog uit de kom (ongelukkig gevallen tijdens het carnaval vieren) aan de onderkant. De olecranon is gedisloceerd. Zit nu met mijn hele arm in het gips en het is zeer pijnlijk. Hoe kan dit en hoe lang duurt het voordat ik bijvoorbeeld weer kan sporten? Heb het wel gevraagd, maar ben het antwoord vergeten omdat ik valium heb gekregen om de ellleboog weer terug te zetten. Toen ik bijkwam was mijn arm al in het gips en de docter alweer weg.

Groeten Daan

Terug naar “Geneeskunde”